Avaliação do desempenho dos docentes do curso de especialização em ecologia e intervenções ambientais
Keywords:
teacher performance, teaching strategies, active learningAbstract
This study proposes to evaluate the quality of teacher performance based on information from the students of the Specialization Course in Ecology and Environmental Operations. Beginning with the assumption that the participation of students as subjects of curricula and learning entitles them to be assessors and partners in the construction of new procedures and, therefore, be involved in changes concerning the performance of teaching institutions. To collect data a questionnaire was used. This questionnaire included 12 variables of docent conduct, divided in two parts: 1- KNOWLEDGE AND DIDACTICS; 2- attitudes and PROCEDURES, and a question about how this course could improve ways of learning. The results indicated the need for teaching staff investments in teaching strategies that corresponds to the needs and interests of students, mainly those related to active learning. The research also pointed out that teachers are concerned in maintaining a good teacher-student relationship, which facilitates learning, and there is a need for simple adjustments to improve the overall performance.
References
ALENCAR, E. M. L. S. de; FLEITH, D. S. Inventário de práticas docentes que favorecem a criatividade no ensino superior. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, n. 1, p. 105-110, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prc/v17n1/22310.pdf>. Acesso em: 5 set. 2009.
ANDERE, Maira Assaf; ARAUJO, Adriana Maria Procópio de. Aspectos da formação do professor de ensino superior de ciências contábeis: uma análise dos programas de pós-graduação. R. Cont. Fin., São Paulo, v. 19, n. 48, p. 91-102, set./dez. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rcf/v19n48/v19n48a08.pdf>. Acesso em: 10 set. 2009.
BOCLIN, Roberto. Avaliação de docentes do ensino superior: um estudo de caso. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 12, n. 45, p. 959-980, out./dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v12n45/v12n45a04.pdf>. Acesso em: 10 set. 2009.
CUNHA, L. A. Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior - estado e mercado.Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 88, p. 795-817, Especial - out. 2004.Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v25n88/a08v2588.pdf>. Acesso: 10 set. 2009.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2007. Brasília, DF, 2009. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/download/superior/censo/2007/Resumo _tecnico_2007.pdf>. Acesso em: 5 set. 2009.
SANTOS, S. C. dos. O processo de ensino-aprendizagem e a relação professor aluno: aplicação dos “sete princípios para a boa prática na educação de ensino superior”. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 69-82, jan./mar. 2001.
SCHWARTZMAN, S.; A revolução silenciosa do ensino superior. In: DURHAM, Eunice Ribeiro; SAMPAIO, Helena. O ensino superior em transformação. São Paulo: Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior (NUPES/USP), 2000. p. 13-30.
UNIJORGE. Cursos. Ecologia e Intervenções Ambientais. Disponível em: . Acesso em: 5 set. 2009.