Noção de fotossíntese

obstáculos epistemológicos na construção do conceito científico atual e implicações para a educação em ciência

Authors

  • Rosiléia Oliveira de Almeida Faculdades Jorge Amado. Universidade Estadual de Campinas.

Keywords:

epistemological obstacles, philosophic plurality, notion of photosynthesis, science education

Abstract

It analyzes how several philosophical doctrines have evidenced themselves throughout the fashioning of the notion of photosynthesis, calling attention to the epistemological obstacles involved in the progressive rationality supremacy. It di scusses results of descriptive studies involving student discourses about the notion of photosynthesis, which indicate the enduring, throughout school life, of vague and superficial explanations about photosynthesis among students, due to on one hand the frequent superficial approach to the phenomenon in the primary school t eaching, which restricts itself to “what goes in” and “what comes out” of the plant and, on the other hand, to the detailed and mnemonic approach of the scientific terminology created to describe the process, especially in secondary schooling, understressing the comprehension of its fundamental organic aspects from the physiological, ecological and evolutive points of view, as well as the cognitive-afective regulation by students in their personal and collective photosynthesis notion building process.

Author Biography

Rosiléia Oliveira de Almeida, Faculdades Jorge Amado. Universidade Estadual de Campinas.

Professora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas das Faculdades Jorge Amado – FJA. Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP.

References

ALMEIDA, Maria José P. M. de. Discursos da ciência e da escola: ideologia e leituras possíveis. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BACHELARD, Gaston. As diversas explicações metafísicas de um conceito. In:____. A filosofia do não. Tradução por Joaquim José Moura Ramos. 5. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1991. p. 19-38.

BACHELARD, Gaston. A noção de perfil epistemológico. In:____ . A filosofia do não. Tradução por Joaquim José Moura Ramos. 5. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1991. p. 39-48.

CANGUILHEM , Georges. Sobre a história das ciências biológicas depois de Darwin In:____. Ideologia e racionalidade nas ciências da vida. Lisboa: Edições 70, 1977. p. 91-106.

COMPIANI, Maurício. A dinâmica discursiva nas salas de aula de ciências. In: ENCONTRO INTERNACIONAL LINGUAGEM , CULTURA E COGNIÇÃO: REFLEXÕES PARA O ENSINO, 2, Belo Horizonte, 2003. Anais eletrônicos... Belo Horizonte, 2003. 12 p.

CURTIS, Helena. Como as plantas capturam energia do sol. In:____. Biologia. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1977. p. 122-137.

PURVES, William K. et al. Fotossíntese: energia do sol. In: . Vida: a ciência da biologia. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 136-153.

SOUZA, Suzani Cassiani de; ALMEIDA, Maria José Pereira Monteiro de. A fotossíntese no ensino fundamental: compreendendo as interpretações dos alunos. Ciência & Educação, Piracicaba, v. 8, n. 1, p. 97- 111, 2002.

Published

2005-01-11

How to Cite

Almeida, R. O. de. (2005). Noção de fotossíntese: obstáculos epistemológicos na construção do conceito científico atual e implicações para a educação em ciência. Candombá, 1(1), 16–32. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/603

Issue

Section

Artigos