Educação em saúde
é possível adentrar a escola?
Keywords:
Limitations, Possibilities, Health education, School Context, Literature reviewAbstract
Health in the educational context is a topic of extensive research. When related to educational experiences organized in formal and non-formal learning environment with the purpose of providing opportunities to build theoretical and practical knowledge in favor of individual and collective health, it is treated as Health education (eS). In this context, this study aimed to understand the possibilities and limitations of eS being treated at school in order to empower individuals to health promotion. By using the technique of State of the Art, we analyzed 35 articles from the ScieLO database, to compose the object of investigation of this study. It can be evidenced that the eS in school is possible, provided that they invest in the training of educators to adopt methodologies that include the historical, social, political, environmental, biological etc. context health.
References
ADHIKARI, P.; JOSHI, S.; BARAL, D. et al. Otite Média Crônica Supurativa em crianças de uma escola particular urbana do Nepal. Brazilian Journal of Otorhinolaryngology, v. 75, n. 5, p. 669-672, 2009.
ALMEIDA-FILHO, N. de; JUCÁ, V. Saúde como ausência de doença: crítica à teoria funcionalista de Christopher Boorse. Ciência e Saúde Coletiva, v. 7, p. 879-889, 2002.
ARCIERI, R. M.; ROVIDA, T. A. S.; LIMA, D. P. et al. Análise do conhecimento de professores de Educação Infantil sobre saúde bucal. Educar em Revista, n. 47, p. 301-314, 2013.
BESERRA, E. P.; PINHEIRO, P. N. C.; BARROSO, M. G. T. Ação educativa do enfermeiro na prevenção de doenças sexualmente transmissíveis: uma investigação a partir das adolescentes. Escola Anna Nery, v. 12, n. 3, p. 522-528, 2008.
BOORSE, C. On the distinction between disease and illness. Philosophy and Public Affairs, v. 5, n. 1, p. 49-68, 1975.
____ . Health as a theoretical concept. Philosophy of Science, v. 44, n. 4, p. 542- 573, Dec. 1977.
BRASIL. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. SUS: avanços e desafios. Brasília: CONASS, 2006.
BRITO, A. K. A.; SILVA, F. I. C. da; FRANCA, N. M. de. Programas de intervenção nas escolas brasileiras: uma contribuição da escola para a educação em saúde. Saúde em Debate, v. 36, n. 95, p. 624-632, 2012.
BUSS, P. M. Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública. Caderno de Saúde Pública, v. 15, suppl. 2, p. S177-S185, 1999.
CAMARGO JÚNIOR, K. R. de. Biomedicina, saber e ciência: uma abordagem crítica. São Paulo: Hucitec, 2003.
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
CARVALHO, G. S. de; DANTAS, C.; RAUMA, A. et al. Health education approaches in school textbooks of 16 countries: biomedical model versus health promotion. In: Proceedings of the IOSTE International Meeting on Critical Analysis of School Science Textbook, University of Tunis, Tunis, 7-10 February 2007, p. 380-392, 2007.
CATALÁN, V. G.; SALA, R. M. J.; BEGUER, C. A. La educación para la salud: una propuesta fundamentada desde el campo de la docencia. Enseñanza de las ciencias, v. 11, n. 3, p. 289-296, 1993.
DAIGLE, K.; HEBERT, E.; HUMPHRIES, C. Children’s understanding of health and health-related behavior. Education, v. 128, n. 2, p. 237-247, Winter, 2007.
FIGUEIREDO, T. A. M. de; MACHADO, V. L. T.; ABREU, M. M. S. de. A saúde na escola: um breve resgate histórico. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, n. 2, p. 397-402, 2010.
GONÇALVES, F. D.; CATRIB, A. M. F.; VIEIRA, N. F. C.; et al. A promoção da saúde na educação infantil. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 12, n. 24, p. 181-192, 2008.
HOYOS, M. L.; OCHOA, D. A. R.; LONDOÑO, C. R. Revisión crítica del concepto “psicosomático” a la luz del dualismo mente-cuerpo. Pensamiento Psicológico, v. 4, n. 10, p. 137-147, 2008.
IANNI, A. M. Z. Entre o biológico e o social: um estudo sobre os Congressos Brasileiros de Epidemiologia, 1990-2002. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 11, n. 1, p. 24-42, 2008.
KEYES, C. L. M. Promoting and protecting mental health as flourishing: a complementary strategy for improving national mental health. American Psychologist, v. 62, n. 2, p. 98-108, feb./mar. 2007.
LEONELLO, V. M.; L’ABBATE, S. Educação em saúde na escola: uma abordagem do currículo e da percepção de alunos de graduação em pedagogia. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 10, n. 19, p. 149-166, 2006.
LIBERAL, E. F.; AIRES, R. T.; AIRES, M. T.; et al. A Escola segura. Jornal de Pediatria, v. 81, n. 5, p. s155-s163, 2005.
MARCONDES, R. S. Um estudo sobre educação em saúde nas escolas das Filipinas. Revista de Saúde Pública, v. 5, n. 1, p. 103-109, 1971.
____ . Educação em saúde na escola. Revista de Saúde Pública, v. 6, n. 1, p. 89-96, 1972.
MARTINS, I. S.; ALVARENGA, A. T.; SIQUEIRA, A. A. F. et al. As determinações biológica e social da doença: um estudo de anemia ferropriva. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 21, p. 73-89, 1987.
MARTINS, L.; SANTOS, G. S. dos; EL-HANI, C. N. Abordagens de saúde em um livro didático de Biologia largamente utilizado no ensino médio brasileiro. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 249- 283, 2012.
MARTINS, L. Saúde no Contexto Educacional: as abordagens de saúde em um livro didático de biologia largamente usado no ensino médio brasileiro. 2011. 174 f. Dissertação (Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
NASCIMENTO, L. C.; AMARAL, M. J.; SPARAPANI, V. de C. et al. Diabetes mellitus tipo 1: evidências da literatura para seu manejo adequado, na perspectiva de crianças. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 45, n. 3, p. 764-769, 2011.
OLIVEIRA, M. A. C.; EGRY, E. Y. A historicidade das teorias interpretativas do processo saúde-doença. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 34, n. 1, p. 9-15, mar. 2000.
OLIVEIRA, M. D. da S.; PAGGOTO, V.; MATOS, M. A. de. et al. Análise de fatores associados à não aceitação da vacina contra hepatite B em adolescentes escolares de baixa renda. Ciência & Saúde Coletiva, v. 12, n. 5, p. 1247-1252, 2007.
OLIVEIRA, H. M. de; GONÇALVES, M. J. F. Educação em Saúde: uma experiência transformadora. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 57, n. 6, p. 761-763, 2004.
PLANCHARD, E. A Investigação Pedagógica. 2. ed. Belém: UNESPA, 1975.
REIGOTA, M. O estado da arte da pesquisa em Educação Ambiental no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p. 33-66, 2007.
SABOIA, V. M.; VALENTE, G. S. C. A prática educativa em saúde nas consultas de enfermagem e nos encontros com grupos. Revista de Enfermagem Referência, v. III, n. 2, p. 17-26, 2010.
SANTOS, L. L. de. C. P. Bernstein e o campo educacional: relevância, influências e incompreensões. Cadernos de Pesquisa, n. 120, p. 15-49, 2003.
SANTOS, M. G. dos; DIAS, A. G. P.; MARTINS, M. M.. Conhecimento e uso da medicina alternativa entre alunos e professores de primeiro grau. Revista de Saúde Pública, v. 29, n. 3, p. 221-227, 1995.
SANTOS, M. G. dos; MOREIRA, M. M.; MALAQUIAS, M. L. G. et al. Educação em saúde em escolas pública de 1º grau da periferia de Belo Horizonte, MG, Brasil: I - avaliação de um programa relativo à esquistossomose. Revista do Instituto de Medicina Tropical de São Paulo, v. 35, n. 6, p. 563-572, 1993.
SILVEIRA, R. E. da; REIS, N. A. dos; SANTOS, A. da S. et al. Oficinas com professores: educação em saúde para o manejo com adolescentes. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, n. spe. 2, p. 169-174, 2012.
SILVERIO, M. R.; PATRICIO, Z. M. O processo qualitativo de pesquisa mediando a transformação da realidade: uma contribuição para o trabalho de equipe em educação em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 12, n. 1, p. 239-246, 2007.
SOUZA, K. R. de; ROZEMBERG, B.; SHARAPIN, M. et al. O desenvolvimento compartilhado de impressos como estratégia de educação em saúde junto a trabalhadores de escolas da rede pública do Estado do Rio de Janeiro. Cadernos de Saúde Pública, v. 19, n. 2, p. 495-504, 2003.
TREZZA, M. C. S. F.; SANTOS, R. M. dos; SANTOS, J. M. dos. Trabalhando educação popular em saúde com a arte construída no cotidiano da enfermagem: um relato de experiência. Texto & Contexto – Enfermagem, v. 16, n. 2, p. 326-334, 2007.
VALADÃO, M. M. Saúde na escola: um campo em busca de espaço na agenda intersetorial. 2004. 154 f. Tese (Doutorado em Serviços de Saúde) – Departamento de Prática de saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.