Contribuição das disciplinas do curso de especialização em ecologia e intervenções ambientais da UNIJORGE para a formação profissional dos estudantes da primeira turma

Authors

  • Henrique Jesus de Souza Centro Universitário Jorge Amado. Universidade Federal da Bahia.

Keywords:

ecology, vocational training, course evaluation

Abstract

This study presents the results of student evaluation in 2008 for the course of Specialization in Ecology and Environmental operations University Centre Jorge Amado. It addresses the level of theoretical and methodological contribution of the subjects for vocational training. Differences between the theoretical and methodological contribution provided by the subjects of the course were researched, as well as examining the relationship between the student’s areas of activity (management, education or research) and contribution levels (theoretical and methodological) allocated to subjects. The results revealed that, although in general the course subjects didn’t differ in terms in their theoretical and methodological contribution for vocational training, which was evaluated as good, it is important to make a more detailed assessment of pedagogical proposals adopted by the subjects, as the levels of theoretical and methodological contribution varied considerably between subjects.

Author Biography

Henrique Jesus de Souza, Centro Universitário Jorge Amado. Universidade Federal da Bahia.

Licenciado em Ciências Biológicas e Especialista em Ecologia e Intervenções Ambientais pelo Centro Universitário Jorge Amado. Salvador, BA. Mestrando em Ecologia e Biomonitoramento pela UFBA.

References

CALLEGARI–JACQUES. S. Bioestatística. 3. ed. São Paulo: Artmed, 2003.

MARTINS, R. P.; LIMA, C. A. O desenvolvimento da Ecologia no Brasil. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, n. 1, p. 83-86, jan./jun. 2000. Disponível em: <http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/made/article/viewFile/3059/2450>. Acesso em: 5 set. 2009.

MARTINS, R. P. et al. Rumo para a formação de ecólogos no Brasil. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 7, p. 25-41, 2007. Disponível em: <http://www2.capes.gov.br/rbpg/images/stories/downloads/RBPG/Vol.4_7jul2007_/Estudos_Artigo2_n7.pdf>. Acesso em: 5 set. 2009.

PILATI, O. 2006. Especialização: falácia ou conhecimento aprofundado? Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 3, n. 5, p. 7-26, 2006. Disponível em: <http://www2.capes.gov.br/rbpg/images/stories/downloads/RBPG/Vol.3_5_jun2006_/Debates_Artigo1_n5.pdf>. Acesso em: 5 set. 2009.

SCARANO, F. R.; OLIVEIRA, P. E. A. M. Sobre a importância da criação de mestrados profissionais na área de ecologia e meio ambiente. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 2, n. 4, p. 90-96, 2005. Disponível em: <http://www2.capes.gov.br/rbpg/images/stories/downloads/RBPG/vol.2_4_jul2005_/Estudos_Artigo2_n4.pdf>. Acesso em: 5 set. 2009.

Published

2009-01-01

How to Cite

Souza, H. J. de. (2009). Contribuição das disciplinas do curso de especialização em ecologia e intervenções ambientais da UNIJORGE para a formação profissional dos estudantes da primeira turma. Candombá, 5(1), 190–201. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/654

Issue

Section

Artigos