Educação a distância
concepções dos alunos de Biologia das Faculdades Jorge Amado
Keywords:
Distant Learning Process, Biology, the conceptions of the studentsAbstract
Education through Distant Learning Programs (DLP) is a kind of teaching that has been growing significantly in Brazil and in the world. With the objective of bringing a theoretical approach about DLP, this work makes an analysis and discussion about the conceptions of the students of the Biology Course of Jorge Amado College about DLP. It is known now that, most of the students are concerned about the validity of the DLP and if the market absorbs these professionals. Besides that, there is a worry about the learning level of the students that undertake DLP. Most of the students also think that it is not easy to study biology through DLP because to these students the training and the field classes would be endangered. Finally, eighteen students said that they wouldn’t undertake a DLP in biology. So, it is noticed that, although DLP is only an option as an educational purpose – and that it is growing in Brazil and in the world – the choice for the presencial education is still considered strong.
References
ALVES, Lynn; NOVA, Cristiane (Org). Educação a distância. São Paulo: Futura, 2003.
BRASIL/MEC/SEED. Decreto nº 2494. Brasília, 1998.
BRASIL/MEC/SEED. Decreto nº 5.622. Brasília, 2005.
BRASIL/MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL/MEC/SEED. Portaria normativa nº 2, Brasília, 2007.
FILATRO, Andréa. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo: Senac São Paulo, 2004.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 2. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2003.
KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
LOPES, Sônia; ROSSO, Sérgio. Biologia – volume único. São Paulo: Saraiva, 2005.
PAGANO, Luís Antonio Neves. A importância do ensino a distância – “EAD” como ferramenta para a educação continuada: um estudo de caso para a Escola Técnica TSEDAKAH em Dias D´Ávila - Bahia. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, UFSC, 2002.
PALLOFF, Rena M.; PRATT, Keith. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Tradução de Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004.
VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na educação. Em Aberto, Brasília, ano 12, n. 57, jan./mar. 1993.