As contribuições dos endocrinologistas para a prática docente

o professor e o livro didático amenizando a distância social por meio da linguagem

Authors

  • Liziane Martins Faculdades Jorge Amado. Universidade Federal da Bahia.
  • Girlene Silva dos Santos Faculdades Jorge Amado

Keywords:

Endocrine System, physicians, Science’s teachers, language barrier, daily

Abstract

The present article has the purpose to carry out a comparative study between medical thinking about what is essential the citizen to know about Endocrine System. Besides, intending to check what of these expectations and or inquiries more approach of the find in the didactics books of seventh series of the primary education. For this, we accomplished a literary research to understand the consequences about barriers languages in the life of the citizens, like guarantee of a good life; analysis of right of broach at the Endocrine System in the didactics books with the daily of student in classroom; and an application of one itinerary of interviews structured with twenty endocrinology’s physicians. As synthesis, we can verify that have language barrier between physicians and customers, which it will can to be decreased if the Science’s teacher were fitted the subject at the daily of the students’ reality.

Author Biographies

Liziane Martins, Faculdades Jorge Amado. Universidade Federal da Bahia.

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelas Faculdades Jorge Amado – FJA e membro doGrupo de Pesquisa em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Instituto de Biologia/UFBA.

Girlene Silva dos Santos, Faculdades Jorge Amado

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelas Faculdades Jorge Amado.

References

ALVES, G. G.; CORTINOVI, T. M. A sala de aula como espaço potencializador do ser saudável. In: MEYER, D. E. E. (Org). Saúde e sexualidade na Escola. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 51-56. (Cadernos Educação Básica, 4).

BOLTANSKI, L. As classes sociais e o corpo. 3. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1989.

BRUNER, J. Pedagogia popular. In: _____. A cultura da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001. p. 53-70.

DAVID, R. A.; RHEE, M. The impact of language as a barrier to effective health care in an underserved urban hispanic community. The Mount Sinai Journal of Medicine, New York, v. 65, n. 5-6, oct-nov. 1998. Disponível em:. Acesso em: 1 dez. 2006.

GOWDAK, D.; MARTINS, E. Ciências: natureza e vida. São Paulo: FTD, 1996.

HENDERSON, J.; WELLINGTON, J. Lowering the language barrier in learning and teaching science. School Science, v. 79, p. 35-46, mar. 1998.

MARTINS, L.; SANTOS, G. S. dos. A anatomia e a fisiologia no Ensino Fundamental: um estudo de caso sobre o sistema endócrino. 2006. 113 f. Monografia (Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas) - Faculdades Jorge Amado, Salvador, 2006.

MEYER, D. E. E. (Org). Saúde e sexualidade na escola. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 5-17. (Cadernos Educação Básica, 4).

SOUZA, M. L.; FREITAS, D. de. O cotidiano de educandos(as) trabalhando na prática educativa de professores e professoras de Biologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Ciência, Porto Alegre, v. 4. n. 3, p. 16-25, 2004.

Published

2007-02-13

How to Cite

Martins, L., & Santos, G. S. dos. (2007). As contribuições dos endocrinologistas para a prática docente: o professor e o livro didático amenizando a distância social por meio da linguagem. Candombá, 3(1), 31–39. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/620

Issue

Section

Artigos