Educação contemporânea e currículo escolar

alguns desafios

Authors

  • Ivanê Dantas Coimbra Faculdades Jorge Amado. Universidade Federal da Bahia.

Keywords:

curriculum, curricular conceptions, Biology, teacher’s training

Abstract

The text calls the attention to the necessity of rethinking the Cartesian-Newtonian model, that comes historically endorsing the curricular conception and practice in the presence of the new meaning of education and knowledge nowadays. It approaches three conceptual points of view, taking them as basis for a critical reflection concerning the curriculum of the Biology courses. In this case, it emphasizes the importance of a contemporary conception that puts together, beside the scientific dimension, a sociocultural and ethical curricular perspective, through an interdisciplinary approach.

Author Biography

Ivanê Dantas Coimbra, Faculdades Jorge Amado. Universidade Federal da Bahia.

Professora da disciplina Estudo das Organizações Curriculares, do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas das FJA. Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia.

References

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. In: ______. O paradigma educacional emergente. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2002. p. 135-207.

RIBEIRO, V. M. B. A construção do conhecimento, o currículo e a escola básica. Em Aberto, Brasília, ano 12, n. 58, abr./jun.1993.

Published

2006-01-10

How to Cite

Coimbra, I. D. (2006). Educação contemporânea e currículo escolar: alguns desafios. Candombá, 2(1), 67–71. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/612

Issue

Section

Artigos