Abordagem dos temas transversais nas aulas de ciências do ensino fundamental, no distrito de Arembepe, município de Camaçari-BA.
Keywords:
Transverse Themes, contextualization, interdisciplinary approach, science teachingAbstract
This article approaches the importance of working the Transverse Themes in science classes, contributing to the development of the student as a citizen. In this way, it is prepared a short report of the several teaching conceptions that permeated the pedagogic practices and the perspective of the new Brazilian education, proposed according to The Primary School reform , which foresees a contextualized, interdisciplina ry and transverse teaching, in which social questions a re discussed in a Constructive Conception. From these reflections, it is approached and analysed the teaching and learning processes used by the teachers of the Primary Schools in Arembepe, a Camaçari borough, emphasizing some suggestions to the improvement of the quality of the local teaching.
References
BUSQUETS, M. D. et al. Temas transversais em educação: bases para uma formação integra l. São Paulo: Ática , 2000.
COLL, C. (Org). Construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática , 1998.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília , 1998a.
MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília, 1998b.
OLIVEIRA, P. R.; CASTRO, E. A. (Org.). Educando para o pensar. São Paulo: Thomson, 2002.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultura l da educação. Petrópo lis: Rio de Janeiro : Vozes, 1995.
YUS, R. Temas Transversais: em busca de uma nova escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZABALA. A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre : Artmed, 1998.