Abordagem dos temas transversais nas aulas de ciências do ensino fundamental, no distrito de Arembepe, município de Camaçari-BA.

Authors

  • Tereza Joelma Barbosa Almeida Faculdades Jorge Amado. Rede Estadual de Ensino da Bahia.

Keywords:

Transverse Themes, contextualization, interdisciplinary approach, science teaching

Abstract

This article approaches the importance of working the Transverse Themes in science classes, contributing to the development of the student as a citizen. In this way, it is prepared a short report of the several teaching conceptions that permeated the pedagogic practices and the perspective of the new Brazilian education, proposed according to The Primary School reform , which foresees a contextualized, interdisciplina ry and transverse teaching, in which social questions a re discussed in a Constructive Conception. From these reflections, it is approached and analysed the teaching and learning processes used by the teachers of the Primary Schools in Arembepe, a Camaçari borough, emphasizing some suggestions to the improvement of the quality of the local teaching.

Author Biography

Tereza Joelma Barbosa Almeida, Faculdades Jorge Amado. Rede Estadual de Ensino da Bahia.

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelas Faculdades Jorge Amado. Professora da Rede Estadual de Ensino da Bahia.

References

BUSQUETS, M. D. et al. Temas transversais em educação: bases para uma formação integra l. São Paulo: Ática , 2000.

COLL, C. (Org). Construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática , 1998.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília , 1998a.

MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília, 1998b.

OLIVEIRA, P. R.; CASTRO, E. A. (Org.). Educando para o pensar. São Paulo: Thomson, 2002.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultura l da educação. Petrópo lis: Rio de Janeiro : Vozes, 1995.

YUS, R. Temas Transversais: em busca de uma nova escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZABALA. A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre : Artmed, 1998.

Published

2006-01-10

How to Cite

Almeida, T. J. B. (2006). Abordagem dos temas transversais nas aulas de ciências do ensino fundamental, no distrito de Arembepe, município de Camaçari-BA. Candombá, 2(1), 1–13. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/610

Issue

Section

Artigos