VERSOS E REVERSOS

A HIBRIDAÇÃO CULTURAL NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA

Authors

  • Taís Rocha Ribeiro
  • Tarsis de Carvalho Santos
  • Tânia Maria Hetkowisk Universidade do Estado da Bahia

Keywords:

ICT, Mobile devices, Cultural diversit, Basic education, Cultural hybridization

Abstract

This paper presents some reflections on the work experience "Black Connections, Bahias and Africas" developed at the Municipal School Malê Debalê in Salvador/BA, highlighting the dialogues between the Information and Communication Technologies (ICT) and the African culture and Afro-Brazilian. Latent dynamics of Digital Culture and the need for a school to watch out for the cultural diversity present in our context, has led to the expansion of research, expansion of methodologies and theoretical development of digital technologies in the classroom. In this sense, there is the objective of discussing such dialogues and enhance the educational concepts present in Law 10.639/03 and 11.645/08, theoretical and methodological propositions were developed contemplating studies cultural traditions, in addition to the aesthetic and expressive function , but as elements to understand the cultural dynamics of a people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taís Rocha Ribeiro

Mestra em Gestão Tecnologia aplicadas à Educação, GESTEC/UNEB. Membro do Grupo de Pesquisa Geotecnologia, Educação e Contemporaneidade (GEOTEC/UNEB), Projeto de Pesquisa: Kimera Cidades imaginárias, desenvolvimento de jogo-simulador de cidades, mais em: www.kimera.pro.br.

Tarsis de Carvalho Santos

Mestrando em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC/UNEB). Membro do grupo de pesquisa Geotecnologias, Educação e Contemporaneidade - GEOTEC/UNEB. Graduado em Licenciatura em História pelo Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE).

Tânia Maria Hetkowisk, Universidade do Estado da Bahia

Pós-doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/RS), Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/BA). Professora da Universidade do Estado da Bahia (UNEB/BA). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Geotecnologias, Educação e Contemporaneidade (GEOTEC).

References

BRANDÃO, C. R; STRECK, D. (Orgs) Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BRASIL. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileiras e Africana. SEPPIR/ Subsecretaria de Políticas de Ações Afirmativas. Brasília, Junho/2009.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.

CANEVACCI, M. Sincretismos: Uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HALL, S. A Identidade Cultural na Sociedade pós Moderna. Rio de janeiro: DP&A, 2004.

HETKOWSKI, T; NASCIMENTO, A. D. (Orgs) Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: EDUFBA, 2009.

HETKOWSKI, Tânia Maria; DIAS, Josemeire Machado; NASCIMENTO, Fabiana; REZENDE, André Luiz. Kimera - cidades imaginárias: um ensaio sobre as proposições teórico-metodológicas no desenvolvimento do jogo-simulador. In: ALVES, Lynn; NERY, Jesse. (Orgs) Jogos eletrônicos, mobilidades e educações: trilhas em construção. Salvador: Edufba, 2015.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas Atuais da Educação. Porto Alegre: ArtMed, 2000. IANNI, Octávio. Era do Globalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

NASCIMENTO, E. L; GÁ, C. L. Adinkras: Sabedoria em símbolos africanos. Rio de Janeiro: Pallas, 2009 SANTANA, C. E. C.; Malê Debalê: Lugar de Negro. Lugar de aprender. Revista África e Africanidades, v. 5, p. 5, 2009. Disponível em: <http://www.africaeafricanidades.com.br/documentos/Male_Debale_Lugar_de_Negro_Lugar_de_Aprender.pdf> acesso em 03 de outubro de 2015.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SODRÉ, M. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

________ Reinventando a Educação: Diversidade, descolonização e redes. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

Published

2017-06-06

How to Cite

RIBEIRO, T. R.; SANTOS, T. de C.; HETKOWISK, T. M. VERSOS E REVERSOS: A HIBRIDAÇÃO CULTURAL NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 7, p. 20–30, 2017. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/84. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos