DATA SCIENCE EM BASE ESCOLAR

UMA PERSPECTIVA ESTATÍSTICA DA EVASÃO ESCOLAR

Authors

  • Celso Barreto Da Silva UNIFACS LAUREATE
  • José Vicente Cardoso Santos
  • Ana Patrícia Fontes Magalhães Mascarenhas

Keywords:

School Dropout, Machine Learning, Data Science, School Evasion, Learning

Abstract

An important resource that all human beings need to rely on is education. In light of this statement, it is evident that education in Brazil faces serious problems of structure, infrastructure, and other investments, and among the cataloged issues, there is one that is more questioned and researched: school dropout. In this scenario, the general objective of this research is to establish a correlation between dropout rates in IT courses and the profile of the students, and the specific objectives include data collection for the focus database, unbiased treatment of the collected data, training of the machine learning model, and visualization and analysis of the results. The first part of the research is already underway, highlighting the historical background and data collection to provide the necessary data for the creation of the model and the required theoretical basis. This is done by adopting a methodology based on a review of specific and applied literature in the field, including the exploration of published works such as articles, monographs, theses, dissertations, as well as official databases. The final text is constructed based on consultations with academic texts and relevant documents for the discussion. The second part of the research discusses data cleaning through techniques such as ETL, with a focus on maximizing the results for our model. The application of the chosen techniques for training our machine learning model and the cataloging of the results are expected. Finally, the obtained results will be analyzed using statistical and graphical demonstrations, aiming to find the best prediction result through statistical data accompanied by graphs and observations about the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celso Barreto Da Silva, UNIFACS LAUREATE

Mestrando em Sistemas e Computação pela UNIFACS LAUREATE.

José Vicente Cardoso Santos

Doutorado em Modelagem Computacional pela Faculdade de Tecnologia SENAI-CIMATEC.

Ana Patrícia Fontes Magalhães Mascarenhas

Doutora em Ciências da Computação pela Universidade Federal da Bahia e mestre em Mecatrônica pela Universidade Federal da Bahia.

References

ALPAYDIN, E. (2010). Introduction to Machine Learning. The MIT Press. [GS Search]

Baepler, P., & Murdoch, C. J. (2007). Academic analytics and data mining in higher education. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 4(2). Disponível em: <http://dx.doi.org/10.20429/ijsotl.2010.040217>. Acesso em 09 set. 2022.

BAGGI, Cristiane Aparecida Dos Santos e Lopes, Doraci Alves. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) [online]. 2011, v. 16, n. 2 [Acessado 09 setembro 2022], pp. 355-374. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200007>. Epub 28 Jun 2011. ISSN 1982-5765. https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200007.

BOMFIM, Glédison de Avila. EVASÃO ESCOLAR EM INSTITUIÇÃO PRIVADA DE ENSINO SUPERIOR: ANÁLISE E PREDIÇÃO. Disponível em: <https://www.unifacvest.edu.br/assets/uploads/files/arquivos/0e944-bomfim_gledison_avila-evasao-escolar-em-instituicao-privada-de-ensino-superior_tcc_ii_unifacvest_2021.pdf> Acesso em: 09/09/2022

BRASIL. LEGP – Lei Geral de Proteção dos dados. Disponível em <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm>. Acesso em: 09/09/2022.

BRITO, M.; Medeiros, F.; Bezerra, EP. Uma ferramenta baseada em infográficos para monitorar o risco de evasão no ensino a distância no ensino superior. Disponível em:<https://ieeexplore.ieee.org/document/8937361>. Acesso em: 09/09/2022.

COELHO, Flavio Codeço. Computação científica com Python. Uma introdução à programação para cientistas. Petrópolis RJ. Edição do Autor. 2007. p.28. Disponível em: <http://complex.if.uff.br/_media/python_flavio.pdf>. Acesso em: Acesso em: 09/09/2022.

DELEN, D. 2010. “Uma análise comparativa de técnicas de aprendizado de máquina para retenção de alunos Gestão." Sistemas de Apoio à Decisão 49 (4): 498–506.

GANSEMER-TOPF, AM e JH Schuh. 2006. “Seletividade Institucional e Gastos Institucionais: Examinando Fatores Organizacionais que Contribuem para Retenção e Graduação”. Research in Higher Education 47 (6): 613–642.

LÜSCHER, Ana Zuleima; DORE, Rosemary. Política educacional no Brasil: educação técnica e abandono escolar. Revista Brasileira de Pós-Graduação. Brasília, supl. 1, v. 8, p. 147 - 176, 2011.

M. Canesche, L. Bragança, O. P. V. Neto, J. A. Nacif and R. Ferreira, "Google Colab CAD4U: Hands-On Cloud Laboratories for Digital Design," 2021 IEEE International Symposium on Circuits and Systems (ISCAS), Daegu, Korea, 2021, pp. 1-5, doi:10.1109/ISCAS51556.2021.9401151.

MARQUES, Leoanardo Torres. MATEO: UMA ABORDAGEM DE DESCOBERTA DE CONHECIMENTO PARA DESVENDAR AS CAUSAS DA EVASÃO ESCOLAR. Disponível em: <166https://repositorio.ufersa.edu.br/bitstream/prefix/5425/1/LeonardoTM_DISSERT.pdf>Acesso em: 09/09/2022.

MOHER, D. et al. The PRISMA Group. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. 2009. Disponível em: Acesso em: 09/09/2022.

TINTO, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45(1), 89–125. Disponível em: <https://doi.org/10.3102/00346543045001089>. Acesso em: 09/09/2022.

WITTEN, I. H., & Frank, E. (2005). Practical machine learning tools and techniques. Morgan Kaufmann Series in Data Management Systems. Disponível em: <https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=1%2C5&as_vis=1&q=Practical+machine+learning+tools+and+techniques&btnG=>. Acesso em: 09/09/2022.

ZHANG, Y., S. Oussena, T. Clark e H. Kim. “Usando a mineração de dados para melhorar a retenção de alunos no ensino superior: um estudo de caso”. Conferência Internacional sobre Sistemas de Informação Empresarial. 2010.

Published

2021-06-01

How to Cite

SILVA, C. B. D.; SANTOS, J. V. C.; MASCARENHAS, A. P. F. M. DATA SCIENCE EM BASE ESCOLAR: UMA PERSPECTIVA ESTATÍSTICA DA EVASÃO ESCOLAR. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 11, p. 152–166, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/41. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos