APPLICATION OF ACTIVE METHODOLOGIES IN ENGINEERING COURSES

Authors

  • Caio Eduardo Pinheiro Costa Unijorge

Keywords:

active methodologies, engineering, learning

Abstract

The purpose of this article is to present the concept of Active Methodologies and their contributions to the teaching-learning process, and to discuss some practices of Active Methodologies that are used in Engineering Courses at Unijorge, bringing reflections and showing how these practices are in agreement with the skills, abilities and graduate profile that must be acquired in the Courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Eduardo Pinheiro Costa, Unijorge

Doutorando em Difusão do Conhecimento – UFBA. Mestrado em Matemática – UFBA. Graduado em Matemática – UFBA. Coordenador dos cursos de Ciência e Engenharia de Computação e Jogos Digitais da Unijorge.

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo, Editora Moraes, 1982.

ARAUJO, I. S.; MAZUR, E. Instrução Pelos Colegas e Ensino Sob Medida: Uma Proposta Para o Engajamento dos Alunos no Processo de Ensino-Aprendizagem de Física. Cad. Bras. Ens. Fis., v. 30, nº 2, p. 326 – 384, 2013.

LUKASHEVICH, V.; SHEGELMAN, I.; SUKHANOV, Y.; VASILEV, A.; GALAKTIONOV, O. Introduction of Interactive Teaching Methods into the Disciplines of Forest Specialities: a Case of Petrozavodsk State University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, nº 214, p. 119 – 127, 2015.

MÜLLER, M. G.; BRANDÃO, R. V.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Implementação do Método de Ensino Peer Instruction Com Auxílio dos Computadores do Projeto “UCA” em aulas de Física do Ensino Médio. Cad. Bras. Ens. Fis., v. 29, nº 1, p. 491 – 524, 2012.

GUEDES, F. C.; PINTO, J. A.; SILVA, E. M. R. Demônios das Metodologias Ativas de Aprendizagem. COBENGE – XLIV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2016.

ALVES, L. Relações entre os jogos digitais e aprendizagem: delineando percurso. Revista EFT – Educação, Formação e Tecnologias. v.1(2), Nov, 2008.

Published

2021-05-25

How to Cite

COSTA, C. E. P. APPLICATION OF ACTIVE METHODOLOGIES IN ENGINEERING COURSES. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 11, p. 37–43, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/14. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos