Procedure and performance in contemporany novel

an analysis of La Mendiga, by César Aira

Authors

  • Felipe de Souza Monteiro USP
  • Lucas Miyazaki Brancucci USP

DOI:

https://doi.org/10.63052/revistaolhares.v1i13.120

Keywords:

Performance, Procedure, Contemporany Novel, César Aira, Left Literature

Abstract

This article consists of a reflection on procedural and performative characteristics of contemporary novels. For this, it aims to analyze the narrative La Mendiga (1999), by the Argentine writer César Aira, in light of the notion of ‘left literature’, by the also Argentine Damián Tabarovsky (2017), who thus names a literature that seeks to disassociate itself from a validated literary model, either because it is inserted in the so-called literary canon (by academic legitimacy), or because it corresponds to well-accepted models by the press, in a cult established within a framework of what is recognizable as literary rhetoric. Thus, it seeks to understand to what extent certain themes and aesthetic procedures of a procedural/performative writing configure specific enunciative possibilities of the contemporary novel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe de Souza Monteiro, USP

Doutorado em andamento em Letras (Estudos Comparados de Literatura de Língua Portuguesa). Universidade de São Paulo, USP, Brasil. felipe.monteiro@usp.br

page1image36838720

Lucas Miyazaki Brancucci, USP

 

Mestrado em andamento em Letras (Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa). Universidade de São Paulo, USP, Brasil. lucas.brancucci@usp.br.

References

AIRA, César. La Mendiga. Barcelona: Mondadori, 1999.

AIRA, César. Pequeno manual de procedimentos. Trad. Eduardo Marquardt. Curitiba: Arte e Letra, 2007.

AIRA, César. Nouvelles impressions du Petit Maroc. Trad. Joca Wolff. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2011.

AIRA, César. Continuação de ideias diversas. Trad. Joca Wolff. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens, 2017.

AIRA, César. Sobre a arte contemporânea. Trad. Victor da Rosa. Rio de Janeiro: Zazie, 2018. BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.

CFER, Tiago. Graça Fugitiva. Lápis: Laboratórios de Criação — Escrita de Literatura e Teoria. Jan. 2021. Disponível em: https://www.lapislaboratorio.site/lapis-laboratorio- teoria/gra%C3%A7a-fugitiva-tiago-cfer. Acesso em: 01 fev. 2023.

DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. Trad. Peter Pal Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011. FISCHER-LICHTE, Erika. The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics.Londres: Routledge, 2008.

LADDAGA, Reinaldo. Estética de laboratório. Buenos Aires: Adriana Hidalga Editora, 2010.

SANT’ANNA, Sérgio. O jogo das possibilidades infinitas. In: AIRA, César. Como me tornei freira. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.

TABAROVSKY, Damián. Literatura de Esquerda. Trad. Ciro Lubliner e Tiago Cfer. São Paulo: Relicário, 2017.

TARIFEÑO, Leonardo. La mendiga, de César Aira. Letras libres. Disponível em: https://letraslibres.com/libros/la-mendiga-de-cesar-aira/. Acesso em: 03 abr. 2024.

VASCONCELOS, Mauricio Salles. Arte, Arquivo, Acontecimento. Lápis: Laboratórios de Criação — Escrita de Literatura e Teoria. Nov. 2020. Disponível em: https://www.lapislaboratorio.site/lapis-laboratorio-teoria/teoria-literaria-arte-arquivo. Acesso em: 01 fev. 2023.

Published

2024-04-23

How to Cite

DE SOUZA MONTEIRO, F.; MIYAZAKI BRANCUCCI, L. Procedure and performance in contemporany novel: an analysis of La Mendiga, by César Aira. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 13, p. 33–42, 2024. DOI: 10.63052/revistaolhares.v1i13.120. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/120. Acesso em: 19 sep. 2024.