Análise da temática educação em saúde em atas de evento sobre educação em ciências
Keywords:
State of the Art, Health Education, ENPECAbstract
The development of science in the academic and scientific space was also sustained in educational activities that can generate new knowledge and enabling the improvement improved in the quality of life of society as well as in Health Education (ES). Encompassing two large fields knowledge (Education and Health), should serve as a tool for health promotion can enter in the society. This research is characterized as a literary study on the state of the art modality elaborated from the analytical reading of the papers presented and published in the Proceedings of the ENPEC. Sees the necessity that the field of Education in Health invests more in research both qualitative and quantitative. It should also invest in the dissemination and access of information obtained and knowledge built about the aspects that relate to Health Education in all its features and applications.
References
AGUIAR, R. C. B.; CABRAL, I. E. A temática saúde nas atas do ENPEC: delineando tendências e apontando demandas de investigação em ciências. In: VI Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2007, Florianópolis. VI ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2007.
____ . A natureza do conteúdo saúde-doença na Ata do V ENPEC: um estudo de metassíntese. In: VII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis. VII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2009.
ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996.
ARAÚJO, L. G.; MISE, Y. F.; JUCÁ, R. N.; et al. Conceitos de saúde na escola primária: qual é a verdadeira realidade? In: VI Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2007, Florianópolis. VI ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2007.
ASSIS, S. S.; PIMENTA, D. N.; SCHALL, V. T. Análise da temática dengue nas coleções didáticas de ciências e biologia indicadas pelo PNLD (2008 e 2011) e PNLEM (2009). In: VIII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2011.
BARROS, M. L. T.; GRYNSZPAN, D. Educação em saúde e meio ambiente: concepções e práticas no primeiro segmento do ensino fundamental do colégio Pedro II. In: V Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005, Bauru. V ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2005.
BICALHO, R. N. M.; OLIVEIRA, M. C. S. L. A construção intersubjetiva do conhecimento em Educação a Distância. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009.
BLACK, N. Mainstreaming Gender, Race, and Sexual Orientation in the Teaching of Political Science. Political Science & Politics, p. 716-717, Dec. 1994.
BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: 1996.
____ . Ministério da Educação (MEC), Secretaria da Educação Fundamental (SEF). Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília: MEC-SEF, 2000.
____ . Ministério da Educação (MEC). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
CARVALHO, M. T. S.; GONZAGA, A. M.; NORONHA, E. L. Divulgação científica: dimensões e tendências, tendências no ensino de ciências e matemática. Revista Areté, v. 4, n. 7, p.99-114, Manaus, ago./dez., 2011.
COSTA, S.; GOMES, P. H. M.; ZANCUL, M. S. Educação em saúde na escola na concepção de professores de ciências e de biologia. In: VIII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2011.
GASPAR, A. A educação formal e a educação informal em ciências. In.: Massarani, L.; MOREIRA, I. C.; BRITO, F. Ciência e Público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Fórum de Ciência e Cultura, 2002.
GERMANO, M. G.; KULESZA, W. A. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 7-25, abr. 2007.
GOMES, M. C.; POIAN, A. T.; GOLDBACH, T. Revistas de divulgação científica no ensino de ciências e biologia: contribuições e limitações de seu uso. In.: III Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente. Niterói/RJ, 2012.
GRECA, I. M. Discutindo aspectos metodológicos da pesquisa em Ensino de Ciências: algumas questões para refletir. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, p. 73-82, 2002.
JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, v. 7, Uberlândia, 2008.
JUCÁ, R. N.; SILVA, J. L. P. B.; SILVA; R. L. Formação no conceito de saúde no ensino fundamental. In: VII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis. VII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2009.
LECOMPTE, M.; GOETZ, J. Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, v. 52, n. 1, p. 31-60, 1982.
LIMA, R. F.; MAGALHÃES, L. M. F. A noção de saúde e educação para o trabalho com educação ambiental no ensino de ciências. In: V Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005, Bauru. V ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2005.
MARINHO, J. C. B.; SILVA, J. A. Educação em saúde e articulações na escola por um olhar construtivista. In: VIII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2011.
MARTINS, L.; CASTRO, T. A. Abordagens de saúde em um livro didático de biologia largamente utilizado no ensino médio brasileiro. In: VII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis. VII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2009.
MONTEIRO, P. H. N.; BIZZO, N. A saúde no currículo dos anos iniciais do ensino fundamental: análise dos documentos de referência. In: VIII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2011.
MONTEIRO, P. H. N.; GOUW, A. M. S.; BIZZO, N. Análise dos conteúdos de saúde nos livros didáticos para o ensino fundamental: o tema das doenças sexualmente transmissíveis e AIDS. In: VII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis. VII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2009.
MORA, A. M. S. A divulgação da ciência como literatura. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.
MOREIRA, M. C. A.; LIMA, A.; SILVA, M. A. R.; et al. A saúde no livro didático de ciências: um exercício de análise. In: VII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis. VII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2009.
MUELLER, M. S. Popularização do conhecimento científico. Revista de Ciência e Informação, v. 3 n. 2, abr. 2002.
NESPOLI, G.; CASOTTI, E.; PASSOS, M.; et al. Análise do material educativo do curso de formação de facilitadores de educação permanente em saúde. In: VI Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2007, Florianópolis. VI ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2007.
OLIVEIRA, E.; ANDRADE, I. M.; RIBEIRO, R. S. Educação em saúde: uma estratégia da enfermagem para mudanças de comportamento, conceitos e reflexões. Monografia (especialização) – Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2009.
PFUETZENREITER, M. R. O ensino de temas relacionados à saúde utilizando a aprendizagem centrada em eventos. In: V Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005, Bauru. V ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2005.
PFUETZENREITER, M. R.; CUSTÓDIO, J. F.; KOEPSEL, R. Concepções sobre o conceito de saúde e doença por estudantes de saúde pública. In: III Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2001, Atibaia. III ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2001.
REIGOTA, M. O estado da arte da pesquisa em Educação Ambiental no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p.33-66, 2007.
TIAGO, S. S. Divulgação científica e Sociedade. Boletim Salto para o futuro: divulgação científica e educação. TV Escola Salto para o futuro. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: <http://www.tvbrasil.org.br/fotos/salto/ series/175210Divulgacaocientificaeeducacao.pdf>. Acesso em: 12 out. 2013.
VASCO, A. P.; ZAKRZEVSKI, S. B. B. O estado da arte das pesquisas sobre percepção ambiental no Brasil. Perspectiva, Erechim. v. 34, n. 125, p. 17-28, mar. 2010.
VENTURI, T.; MOHR, A. Análise da Educação em Saúde em publicações da área da Educação em Ciências. In: VIII Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2011.
VILLAÇA, J. S.; ABREU, M. A. F. Temas transversais: o que pensam os professores do ensino fundamental sobre a abordagem interdisciplinar desses temas. In: V Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005, Bauru. V ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2005.