A influência do determinismo ambiental na percepção dos fatores epigenéticos para a variedade de orientações sexuais

uma análise da concepções de professores

Authors

  • Valter Forastieri Cova Centro Universitário Jorge Amado
  • Liziane Martins Universidade Federal da Bahia. Universidade do Estado da Bahia.

Keywords:

environmental determinism, teachers conception, sexual orientation

Abstract

The variety of sexual orientations (VSO) arouses much interest in the scientific community and society. Discussions on this topic are marked to gain in genetics its theoretical support. Despite its importance, the discussion is also involved by epigenetic factors and the influence of environment about approach in the subject. This study was conducted in order to examine the perceptions of epigenetic factors in the causation of VSO and the influence of environmental determinism in the teachers’ conception. From the analysis of questionnaires answered by twenty high school teachers, we found that in many cases the vision that hormones influence in homosexuality is dominant in the conception of these teachers.

Author Biographies

Valter Forastieri Cova, Centro Universitário Jorge Amado

Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA. Atualmente é professor titular do Centro Universitário Jorge Amado. Ensina nos cursos de especialização em Ecologia e Intervenções Ambientais e de Pedagogia da UNIJORGE.

Liziane Martins, Universidade Federal da Bahia. Universidade do Estado da Bahia.

Doutoranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA. Atualmente é professora titular da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação/Campus X – DEDC-X, Teixeira de Freitas, Bahia, Brasil. Ensina nos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas e Pedagogia.

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Published

2013-01-22

How to Cite

Cova, V. F., & Martins, L. (2013). A influência do determinismo ambiental na percepção dos fatores epigenéticos para a variedade de orientações sexuais: uma análise da concepções de professores. Candombá, 9(1), 35–43. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/693

Issue

Section

Artigos