A influência do determinismo ambiental na percepção dos fatores epigenéticos para a variedade de orientações sexuais
uma análise da concepções de professores
Keywords:
environmental determinism, teachers conception, sexual orientationAbstract
The variety of sexual orientations (VSO) arouses much interest in the scientific community and society. Discussions on this topic are marked to gain in genetics its theoretical support. Despite its importance, the discussion is also involved by epigenetic factors and the influence of environment about approach in the subject. This study was conducted in order to examine the perceptions of epigenetic factors in the causation of VSO and the influence of environmental determinism in the teachers’ conception. From the analysis of questionnaires answered by twenty high school teachers, we found that in many cases the vision that hormones influence in homosexuality is dominant in the conception of these teachers.
References
ANDRADE, C. P. Concepções Sobre Diversidade de Orientações Sexuais nos Livros Didáticos de Biologia e Ciências. Dissertação. Mestrado em Ensino, Filosofia e História da Ciência, da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.
ANDRADE, C. P.; FORASTIERI, V.; EL-HANI, C. N. Como os Livros Didáticos de Ciências e Biologia abordam a questão da Orientação Sexual? In: III Enpec – Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, 2001, Atibaia. III ENPEC. Belo Horizonte - Minas Gerais: ABRAPEC, 2001.
BIEBER, I.; DAIN, H. J.; DINCE, P. R. et al. Homosexuality: a psychoanalitic study. New York: Basic Books Inc., 1962.
FLETCHER, A.; RUSSEL, S. Incorporating Issues of Sexual Orientation in the Classroom: Challenges and Solutions. Family Relations, v. 50, n. 1, p. 34-40, 2001.
FORASTIERI, V.; ANDRADE, C. P.; SOUZA, A. L. et. al. Evidence against a relationship between dermatoglyphic asymmetry and male sexual orientation. Human Biology, n. 70, p.143-156, 2002.
FORASTIERI, V.; MARTINS, L. A influência do reducionismo genético nas concepções de professores sobre a Variedade de Orientações Sexuais. Candombá – Revista Virtual, no prelo.
FRIEDMAN, B. B.; O’HARA, H.; SETELL, J. What Heterosexual Teachers Need to Know about Homosexuality. Childhood Education, p. 40-42, Fall, 1996.
HALL, J. A.; KIMURA, D. Dermatoglyphic Assymetry and Sexual Orientation in Men. Behav. Neurosci., v. 108, n. 6, p. 1203-1206, 1994.
KOLODONY, R. C.; MASTERS, W. H.; HENDRIX, J; et al. Plasma Testosterone and Semen Analysis in Male Homosexuals. The New England Journal of Medicine, v. 285, n. 21, p. 1170-1174, 1971.
LE VAY, S. A Diference in Hipotalamich Structure Between Heterosexual and Homosexual Men. Science, v. 253, p. 1034-148, 1991.
MARGOLESE, M. Homosexuality: A New Endocrine Correlated. Hormones and Behaviour, n. 1, p. 151-155, 1970.
PETROVIC, J. E. Moral Democratic Education and Homosexuality: Censoring Morality. Journal of Moral Education, v. 28, n. 2, p. 201-209, jun. 1999.
PILLARD, R.; BAILEY, M. Human Sexual Orientation has a heritable Component. Human Biology, Wayne State University Press, Detrit, Michigan, v. 70, n. 2, p 347-365, 1998.
REIS, M. S. A. Paradidáticos de Ciências: Ambiente como Tema de Análise. In: VII Encontro perspectivas do Ensino de Biologia, Simpósio Latino- Americano da IOSTE, 1997. Faculdade de Educação, Unicamp, SP., 1997.
ROTHENBERG, R. E. Medicina e Saúde – guia prático. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
SOARES, M.; FORASTIERI, V. Concepções de futuros professores de biologia sobre a variedade de orientações sexuais. In. GUENA, M. (org.). Múltiplos Saberes: estudantes constroem conhecimento. Salvador: Centro Universitário Jorge Amado, 2008.