Construindo significativamente o ensino da ciência

Authors

  • Leonardo Diego Lins Universidade do Estado da Bahia

Keywords:

Meaningful learning, David Ausubel, Science Teaching

Abstract

The science teaching, usually is characterized by excessive and repetitive exercises, and problems solved whith decorated formulas. This approach prevents a deeper analysis and understanding the physical, chemical and biological agents involved students life. Particularly, there are serious problems in the Scienc teaching as rote learning by the students of the elementary and Secondary education. Thus, it is proposed the didactic of science content by “Ausubeliano Cognitive Model”. It is the most adaptable courseware science design to explore the cognitive universe of the learned but also enables the deliberate manipulation of this universe to provide meaningful learning.

References

AUSUBEL, D. Aquisição e Retenção do Conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

ARAGÃO, R. M. R. Teoria da Aprendizagem Significativa de David P. Ausubel. Tese de Doutoramento, Campinas, 1976.

FARIA, W. de. Aprendizagem e planejamento de ensino. São Paulo: Ática, 1989.

MOREIRA, M. A. Ensino de Física no Brasil: Retrospectiva e Perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 22, n. 1, p. 94-99, 2000.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: Teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. In: MOREIRA, M. A.; CABALLERO, M. C.; RODRÍGUEZ, M. L. (Org.) Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, 2. Actas... Universidad de Burgos, 1997. p.19-44.

Published

2013-01-22

How to Cite

Lins, L. D. (2013). Construindo significativamente o ensino da ciência. Candombá, 9(1), 64–73. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/692

Issue

Section

Artigos