Avaliação sumária da implantação da Educação Ambiental no Exército Brasileiro

um estudo de caso na Escola de Administração do Exército (Salvador – BA)

Authors

  • Roberto V. Maciel dos Santos Academia Militar das Agulhas Negras. Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais. litares pela Escola de Comando e Estado-Maior do Exército. Centro Universitário Jorge Amado.

Keywords:

Brasilian Army (EB), Environmental Education (EA), Army Administration School (EsAEx), war and environment, sustainable environment

Abstract

War is the worst antropic action to the environment. Hiroshima and Nagasaki are both emblematic and extreme examples of this truth. The statement “We can pass a hundred years without a war, but we can’t spend a single minute unprepared (for war)” is also true. As Brazil grows in importance among the nations of the world, and today, occupies a new place in the international scenario. This far reaching idea leads the Brazilian Army (EB) to apply the words of our Constitution: actions on sustainable environment must constitute new military values (e.g: honor and courage). Environmental Education (EA) is the best way to do that. The Brazilian Army has a complex and far ranging system of education, although legally independent from The Education Ministery (MEC) no antagonism exists between the two; on the contrary, these systems interact, complete each other, and work together. The Army Administration School (EsAEx), in Salvador City – State of Bahia, which forms officials for the administration of EB, is part in this system. This essay aims evaluate how this institute is conducting the determinations of the High Command of the Brazilian Army concerning Environmental Education.

Author Biography

Roberto V. Maciel dos Santos, Academia Militar das Agulhas Negras. Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais. litares pela Escola de Comando e Estado-Maior do Exército. Centro Universitário Jorge Amado.

Graduado em Ciências Militares pela Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN); Mestre em Aplicações Militares pela Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais (EsAO); Doutor em Ciências Militares pela Escola de Comando e Estado-Maior do Exército (ECEME), com especialização em Política, Estratégia e Alta Administração pela mesma escola; Especialista em Ecologia e Intervenções Ambientais pelo Centro Universitário Jorge Amado. Serviu ao Exército na maior parte do Brasil, particularmente, no que interessa ao meio ambiente, na Amazônia, no Pantanal e na região do cerrado. Entre 1995 e 1997, serviu no Oriente Médio.

References

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Published

2009-01-01

How to Cite

Santos, R. V. M. dos. (2009). Avaliação sumária da implantação da Educação Ambiental no Exército Brasileiro: um estudo de caso na Escola de Administração do Exército (Salvador – BA). Candombá, 5(1), 56–65. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/649

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Artigos