A faculdade de Ciências da Educação da UNTL na percepção dos estudantes

Authors

  • Paulo Sarmento Pinto Universidade Nacional Timor Lorosa’e
  • Erivelto Rodrigues Teixeira Universidade Nacional Timor Lorosa’e
  • Maria Goreti Amboni Stadtlober Universidade Nacional Timor Lorosa’e

Keywords:

university, quality of education, students perceptions

Abstract

In Timor-Leste, the imposition of foreign languages and colonial culture inflicted on the people resulted in a university that reflects a society seeking to form a new human being: A conscientious citizen, participatory, critical and professionally competent. The university, in relation to teaching, research and social activities, besides teaching science to the students, by using existing texts, must produce science and develop new technology. Hence the need for research that could help to improve the quality of education, through the study of students perceptions on such relevant matters as infrastructure, education and their concerns about career prospects. The focus of this research is the Faculty of the Educational Sciences of National University Timor Lorosa'e, analyzed from the perspective of its pupils, whose opinions have been heard and systematized from six focal groups. The conclusion being, that improvements are urgently needed in various parts of EGF’s buildings, as well as the infrastructure, academic and administrative management and in the methodological dimension of teaching and learning.

Author Biographies

Paulo Sarmento Pinto, Universidade Nacional Timor Lorosa’e

Especialista em Gestão da Educação. Universidade Nacional Timor Lorosa’e.

Erivelto Rodrigues Teixeira, Universidade Nacional Timor Lorosa’e

Especialista em Microbiologia. Universidade Nacional Timor Lorosa’e.

Maria Goreti Amboni Stadtlober, Universidade Nacional Timor Lorosa’e

Doutora em Educação. Universidade Nacional Timor Lorosa’e, Avenida Cidade de Lisboa, Dili, Timor-Leste.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BLASICK, J. The communication of organizational identity: a source of competitive advantage. Paper apresentado durante as reuniões anuais da Academy of Management, Cincinnati, OH, 1988.

FERN, E. F. Advanced focus group research. California: Thousand Oaks, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

GONDIM, S. M. G. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Revista Paidéia. Cadernos de Psicologia e Educação. v. 12, n. 24, p. 149-161, 2002.

KRAWCZYK, N. A gestão escolar: um campo minado... Educação & Sociedade, ano XX, n. 67, ago. 1999.

MORGAN, David L. Focus group as a qualitative research. London: Sage Publications, 1987. (Qualitative Research Methods Series. 16).

MORGAN, David L. Focus groups. Annual Review of Sociology. v. 22, p.129-152, 1996.

ROSSATO, R. Universidade: nove séculos de história. Passo Fundo: Edipf, 1998.

SANTOS, M. M. O estudo sobre a estrutura departamental da Universidade Nacional Timor Lorosa’e ano lectivo de 2007/2008. Monografia de Especialização em Gestão da Educação. Dili: UNTL, 2008.

TIMOR-LESTE. Lei de Bases da Educação. Jornal de República, Dili, n. 14/08, 2008.

TIMOR-LESTE. Estatuto da Universidade Nacional Timor Lorosa’e. Dili: 2007.

WHOLLEY, J. S; HATRY, H. P.; NEWCOMER, K. E. Handbook of practical program evaluation. San Francisco: Jossey Bass Publishers, 1994.

UNTL. Universidade Nacional Timor Lorosa’e. Documentos de Acreditação. Dili, 2007/2008.

Published

2009-01-01

How to Cite

Pinto, P. S., Teixeira, E. R., & Stadtlober, M. G. A. (2009). A faculdade de Ciências da Educação da UNTL na percepção dos estudantes. Candombá, 5(1), 66–79. Retrieved from https://publicacoes.unijorge.com.br/candomba/article/view/644

Issue

Section

Artigos