A indisciplina no cotidiano escolar
Keywords:
indiscipline, school daily routine, prevention, solutionsAbstract
This article brings a reflection about indiscipline in the daily routine of the school nowadays. Indiscipline has been seen as a problem, as a transgression of the rules spread in the school system, which makes impossible an effective educational practice. Associated to disorder, to the disrespect of the rules of behavior, and lack of limits, indiscipline is frequently centered on the student, what shows an individual way of dealing with problems that produce and a re produced f rom and in the school daily routine. In the beginning, we put in discussion the concept of indiscipline, exploring next, some of its causes. It is prominent the preventive focus, as a more adequate strategy to face the problem, and it is emphasized the necessity of a shared attitude in relation to indiscipline, in the form of a politics defined in a more democratic basis.
References
ANTUNES, C. Professor bonzinho= aluno difícil: a questão da indisciplina em sala de aula. Petrópoles, RJ: Vozes, 2002a.
____ . Novas maneiras de ensinar, novas maneiras de aprender. Porto Alegre: Artmed, 2002b.
AQUINO, J. G. (Org.) Indisciplina na escola: alte rna tivas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996a.
____ . Confrontos na sala de aula: uma leitura institucional da rela ção professo r-a luno. 11. ed. São Paulo: Summus, 1996b.
____ . Do cotidiano escolar: ensaio sobre a ética e seus avessos. 2. ed. São Paulo: Summus, 2000.
____ . Indisciplina: o contraponto das esco las democrá ticas. 4. ed. São Paulo: Mode rna , 2003. ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópo lis: Vozes, 2000.
BUSCAGLIA, L. Vivendo, amando e aprendendo. 15. ed. Rio de Janeiro : Re co rd, 1993.
CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. (O rg.). Ensinar a ensinar: didática pa ra a esco la fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: sabe res ne cessá rios à prática educa tiva. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
____ . Pedagogia do oprimido. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998a.
____ . Pedagogia de esperança. 5. ed. Rio de Janeiro : Paz e Terra , 1998b. FR EITAG, B. Escola, Estado e sociedade. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980.
GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre : Artmed, 2000.
GOTIZENS, C. A disciplina escolar: pre venção e intervenções nos problemas de comportamento 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
VASCONCELLOS, C. dos S. Para onde vai o Professor? Resgate do professor como suje ito de transfo rma ção. 10. ed. São Paulo: Libertad, 2003.
____ . (In)Disciplina: construção da disciplina co nsciente e inte ra tiva em sala de aula e na esco la. 15. ed. São Paulo: Libertad, 2004.B