A RELAÇÃO ENTRE O LÚDICO E A AQUISIÇÃO DA ESCRITA NA ED. INFANTIL
UMA REFLEXÃO PARA A FORMACÃO DOCENTE
Keywords:
Literacy, Playfulness, Teacher trainingAbstract
This article deals with the contribution of playfulness in the acquisition and development of written language in kindergarten. Specifically, it sought to clarify questions about the relevance of recreational activities in the learning process related to writing, but also reflect on knowledge and skills that the teacher needs to develop literacy. Therefore, we propose a reflection on the appropriation of written language in a meaningful and contextualized way considering the playful as essential in promoting learning. We conclude that there is still resistance in the playful use in educational proposals and the teacher needs to take ownership of various theories and knowledge about child development, to contribute effectively to child teaching-learning process. Along the way we consider the importance of not extricate learning the written language of pleasant moments pervaded by the playful function and the urgency of more effective teaching constructions in literacy.
Downloads
References
AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003. BACELAR, Vera Lúcia da Encarnação. Ludicidade e educação infantil. Salvador (BA): Edufba, 2009.
BARROS, Célia Silva Guimarães. Psicologia e construtivismo. São Paulo: Ática, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil, Brasília.
BROUGERE, Gilles. Jogo e Educação. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.
_______ . Brinquedos e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.
FERREIRO, Emília; Helena, Gonzales. Reflexões sobre a alfabetização. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2001. FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1984.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa/ Antonio Carlos Gil. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002. HALL, Nigel. O brincar, o letramento e o papel do professor. In: Moyles, Janet R. (org.). A excelência do brincar. Porto Alegre: Artmed, 2006. Cap. 9. 135-147.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na Educação Infantil. 2010. 20 p. Disponível em: http://cenpec.org.br/biblioteca/educacao/artigos-academicos-e-papers/brinquedos-e-brincadeiras-na-educacao-infantil > acesso em: 15 de Março de 2015.
KISHIMOTO, Tizuco Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1999.
MORAIS, Artur Gomes. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
RIBEIRO, Silvanne. Reflexões acerca das metodologias alfabetizadoras no Brasil. Presente! revista de educação. Salvador, nº 69, p. 19-26, dezembro de 2010.
RIBEIRO, Silvanne; TEBEROSKY, Ana. Sensibilidad a aspectos sonoros de las palabras y su relación con el aprendizaje de la escritura. Psicología Educativa - Revista de los Psicólogos de la Educación. Madrid, vol.16, n. 2, p.135-146, 2010.
________ .Extracción y segmentación de palabras y alfabetización inicial. In E. Diez- Itza (Ed.). Estudios de desarrollo del lenguaje y educación. V Congreso Internacional de Adquisición del Lenguaje. Ed. Universidad de Oviedo: Oviedo, 2007.
SAMPSON, Geofrey. Sistemas de escritura - Análisis Linguísticos. Barcelona: Editora Gedisa, 1985.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. 194 p.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1998.
TEBEROSKY, Ana; COLOMER, Teresa. Proposta Constructivista per aprendre a llegir y a escriure. Barcelona: Vicens Vives, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/