A RELAÇÃO ENTRE O LÚDICO E A AQUISIÇÃO DA ESCRITA NA ED. INFANTIL

UMA REFLEXÃO PARA A FORMACÃO DOCENTE

Authors

  • Silvanne Ribeiro Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública
  • Danúzia Neves Costa Brito Rede Municipal de Educação de Camaçari

Keywords:

Literacy, Playfulness, Teacher training

Abstract

This article deals with the contribution of playfulness in the acquisition and development of written language in kindergarten. Specifically, it sought to clarify questions about the relevance of recreational activities in the learning process related to writing, but also reflect on knowledge and skills that the teacher needs to develop literacy. Therefore, we propose a reflection on the appropriation of written language in a meaningful and contextualized way considering the playful as essential in promoting learning. We conclude that there is still resistance in the playful use in educational proposals and the teacher needs to take ownership of various theories and knowledge about child development, to contribute effectively to child teaching-learning process. Along the way we consider the importance of not extricate learning the written language of pleasant moments pervaded by the playful function and the urgency of more effective teaching constructions in literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvanne Ribeiro, Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Mestre e Doutora em Psicologia Evolutiva e da Educação pela Universidad de Barcelona - Espanha, Pedagoga pela Universidade Católica do Salvador, Professora Adjunta de curso de graduação e Pós-graduação da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública e do Centro Universitário Estácio da Bahia.

Danúzia Neves Costa Brito, Rede Municipal de Educação de Camaçari

Pedagoga pela Faculdade da Cidade do Salvador, especialista em Psicopedagogia pela Fundação Visconde de Cairú, professora da rede Municipal de Educação de Camaçari.

References

AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003. BACELAR, Vera Lúcia da Encarnação. Ludicidade e educação infantil. Salvador (BA): Edufba, 2009.

BARROS, Célia Silva Guimarães. Psicologia e construtivismo. São Paulo: Ática, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil, Brasília.

BROUGERE, Gilles. Jogo e Educação. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.

_______ . Brinquedos e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.

FERREIRO, Emília; Helena, Gonzales. Reflexões sobre a alfabetização. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2001. FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1984.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa/ Antonio Carlos Gil. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002. HALL, Nigel. O brincar, o letramento e o papel do professor. In: Moyles, Janet R. (org.). A excelência do brincar. Porto Alegre: Artmed, 2006. Cap. 9. 135-147.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedos e brincadeiras na Educação Infantil. 2010. 20 p. Disponível em: http://cenpec.org.br/biblioteca/educacao/artigos-academicos-e-papers/brinquedos-e-brincadeiras-na-educacao-infantil > acesso em: 15 de Março de 2015.

KISHIMOTO, Tizuco Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1999.

MORAIS, Artur Gomes. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

RIBEIRO, Silvanne. Reflexões acerca das metodologias alfabetizadoras no Brasil. Presente! revista de educação. Salvador, nº 69, p. 19-26, dezembro de 2010.

RIBEIRO, Silvanne; TEBEROSKY, Ana. Sensibilidad a aspectos sonoros de las palabras y su relación con el aprendizaje de la escritura. Psicología Educativa - Revista de los Psicólogos de la Educación. Madrid, vol.16, n. 2, p.135-146, 2010.

________ .Extracción y segmentación de palabras y alfabetización inicial. In E. Diez- Itza (Ed.). Estudios de desarrollo del lenguaje y educación. V Congreso Internacional de Adquisición del Lenguaje. Ed. Universidad de Oviedo: Oviedo, 2007.

SAMPSON, Geofrey. Sistemas de escritura - Análisis Linguísticos. Barcelona: Editora Gedisa, 1985.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. 194 p.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1998.

TEBEROSKY, Ana; COLOMER, Teresa. Proposta Constructivista per aprendre a llegir y a escriure. Barcelona: Vicens Vives, 2001.

Published

2017-06-06

How to Cite

RIBEIRO, S.; BRITO, D. N. C. A RELAÇÃO ENTRE O LÚDICO E A AQUISIÇÃO DA ESCRITA NA ED. INFANTIL: UMA REFLEXÃO PARA A FORMACÃO DOCENTE. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 7, p. 65–77, 2017. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/93. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos