UNIVERSIDADE ABERTA A TERCEIRA IDADE
UMA EXPERIÊNCIA MEMORÁVEL
Keywords:
Old man, Education, Technology of Information and CommunicationAbstract
Some universities are prioritizing the life of the elderly through projects aimed at reintegrating these individuals in contemporary society, which today has more technological and globalized. The University of the State of Bahia {UNEB} contemplated that social inclusion policy for the elderly thus creating the Open University the Third Age {UATI}. Thus, there is the opportunity to discuss in this paper the importance of valuing and inclusion of the elderly in this technological society. The objective concerns inserting the elderly subjects, the UATI, the technological dynamics of this new company, established by the Information and Communication Technologies {ICT}.The reports of experiments show that the subjects involved in the research were inserted through a differentiated and innovative methodology.
Downloads
References
BOTH, Agostinho. Envelhecimento humano: múltiplos olhares, Passo Fundo, UFPF, 2003.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembrança de Velhos, 3ª ed. - São Paulo: Companhia da Letras, 1994. BRANDÃO, C. R. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense,1985.
CAMARANO, A. A; KANSO, S; LEITÃO e MELLO, J. Como vive o idoso brasileiro? In: CAMARANO, A. A. Os novos idosos brasileiros: muito além dos 60? Rio de Janeiro: IPEA, 2004. p. 25-74
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, v. 1, 1999.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003
FILHO, PAULA. Multimídia: Conceitos e Aplicações. 1ª Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, 42.ª edição.
HETKOWSKI, Tânia Maria; NASCIMENTO, Antônio Dias. Educação e comunicação. Diálogos contemporâneos e novos espaços de reflexão. Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnologias. Edufba,. 400 p. 2009.
KACHAR, Vitória. Terceira idade e informática: aprender revelando potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.
LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo, Ed. Ática,1993.
LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1. ed. Rio de Janeiro: Ed.34, 1993. 208 p.
OLIVEIRA, R. C. S. Terceira Idade: do repensar dos limites aos sonhos possíveis. Campinas: Papirus, 1999.
PASQUALOTTI, Adriano; BOTH, Agostinho. Pessoa idosa, tecnologias de comunicação e interação e educação permanente: um encontro esperado, um fato possível. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
PEREIRA, Cláudia; NEVES, Rui. Revista Kairós Gerontologia, São Paulo, junho 2015: 05-26.
SANTOS, L.A. Tecnologias de informação e comunicação: o e-mail redimensionando as relações sociais de idosos. Dissertação de Mestrado em Gerontologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP, São Paulo, São Paulo, Brasil.
SILVA, J. C. Velhos ou idosos. A terceira idade, São Paulo, v. 14, n. 26, p. 94-111. jan. 2003.
TURKLE, S. A vida no Ecrã. A identidade na era da internet. Lisboa: Relógio D'Água Editores, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/