Aprendizagem Baseada em Problemas

Metodologia Educacional Ativa, Aplicada

Authors

  • Néliton G. Azevedo Universidade Veiga de Almeida
  • Diana Paola Gutierrez Diaz de Azevedo Fundación Santa Fé de Bogotá

Keywords:

Problem-Based Learning (PBL}, building knowledge, meaningful learning, educational communication, interdisciplinarity

Abstract

Problem-Based Learning: Active Educational Methodology in Higher Education Teaching. This work investigates the experimental use of the process Problem-Based Learning (PBL} in Business Administration courses of the Universidade Veiga de Almeida (Brazil}, as a pedagogical methodology which aims to build knowledge based on understanding, analysis and planning solutions in relation to real problems, allowing an active, significant and critical learning, promoting a collaborative intellectual research environment, attentive to interdisciplinarity. Aims to stimulate student initiative related to autonomous processes in their professional training, increasing holistic, interdisciplinary cognitive ability and cooperation in learning, acquiring reflective and investigative competences. lts methodology seeks to implement and track the cognitive process under student orientation, and the teacher a tutor and mediator, guiding the way of "learning to learn". The research in progress, demonstrates the effectiveness of PBL process in the acquisition and development of knowledge needed to work in today's society in its complexity and variability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Néliton G. Azevedo, Universidade Veiga de Almeida

Professor universitário, Universidade Veiga de Almeida, RJ. Economista (UFMG}, Educador (UFF}. Doutor em Educação (UFF}, Mestre em Educação (UFF}, Pós-graduado em Educação Superior (Gama Filho}, Pós-graduado em História Contemporânea (UFMG}, Pós-graduando em Filosofia Clássica e Moderna (UERJ).

Diana Paola Gutierrez Diaz de Azevedo, Fundación Santa Fé de Bogotá

Enfermeira Chefe da Fundación Santa Fé de Bogotá. Colômbia, Educadora / Docente Universitária. Graduada em Enfermagem pela Universidad Nacional de Colombia. Mestre em Educação pela Universidad Militar Nueva Granada. Colômbia, Doutoranda em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense.

References

BARELL, J.. El Aprendizaje basado en problemas, Un enfoque investigativo. Buenos Aires: Editorial Manantial, 1999.

BRANDA, L. (2001} Aprendizaje basado en problemas, centrado en el estudiante, orientado a la comunidad. ln: Aportes para un cambio curricular en Argentina 2001. Jornadas de Cambio Curricular de la Facultad de Medicina de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Organización Panamericana de la Salud (pp. 79-101}.

BRlDGES, E. M.. Problem Based Learning for Administrators. ERlC Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon, 1992.

DELORS, J. (org.}. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC, 1998.

EVENSEN, D. H. HMELO, C. E. (editores}. Problem-Based Learning, A research perspective on learning interactions. New York: Routledge, 2013.

FRElRE, Paulo. lntrodução ao Papel da Educação na Humanização. ln: Revista Paz e Terra, nº 9, São Paulo: Ed. Paz e Terra, s/d.

FRlGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. ldeação. ln: Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste-Campues de Foz de lguaçu, v. 10, n. 1, 2008.

GlL, A. C.. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.

HUNG, W. JONASSEN, D. H. LlU, R. Problem-based learning. ln: Handbook of research on educational communications and technology, v.3, 2008, p. 485-506.

MlTRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. São Paulo: Ciência & Saúde Coletiva. 13 (suplemento 2}, 2133-2144, 2008.

ORTlZ, J. A. M. ET AL. Aprendizaje basado en problemas: una alternativa al método tradicional. ln: Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria. Vol. 3. N.Q2, Madrid, 2007.

SlMAS, Carolina; VASCONCELOS, Fernanda. Método ABP na medicina: origem e desdobramentos. ComCiência, Campinas, n. 115, 2010. Disponível em <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542010000100002&lng=es&nrm=iso>. Acessado em 27 de fevereiro de 2016.

Published

2017-06-06

How to Cite

AZEVEDO, N. G.; AZEVEDO, D. P. G. D. de. Aprendizagem Baseada em Problemas: Metodologia Educacional Ativa, Aplicada. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 7, p. 43–51, 2017. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/88. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos