OLHARES SOBRE A HISTÓRIA DO PAISAGISMO NO BRASIL

RELAÇÕES ENTRE EDUCAÇÃO, ARTE E ARQUITETURA

Authors

  • Lucas da Silva Rudolpho Fundação Universidade Regional de Blumenau
  • Guido Paulo Kaestner Neto Fundação Universidade Regional de Blumenau
  • Charles Immianovsky Instituto Federal Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.63052/revistaolhares.v1i14.785

Keywords:

Architecture and Urbanism, Landscape Architecture, Art, Education, Teaching

Abstract

This text highlights the dimensions of creation and invention that permeate the training of landscape architects, addressing issues related to teaching in Architecture and Urbanism courses. To this end, it documents teaching activities on the history of landscaping in Brazil, developed in the course 'Landscaping, Open Spaces, and Urban Resilience' within an Architecture and Urbanism undergraduate program, as well as the visual outputs produced by students of the course in 2024. Based on this material, it reflects on the relationships between education, art, and architecture that underpin the training of landscape architects and the educators working in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas da Silva Rudolpho, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB).                

Guido Paulo Kaestner Neto, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Doutorando em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB).

Charles Immianovsky, Instituto Federal Catarinense

Doutor em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professor de Arte do Instituto Federal Catarinense (IFC) – Campus Luzerna.

References

BARAVELLI: colecionador de imagens. Produção de Kátia Klock. São Paulo: Rede SescSenac de Televisão, 2021. 1 DVD de vídeo (23 min), son. color.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BIESTA, Gert. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 21-29, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/29749. Acesso em: 10 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29749

FARAH, I.; SCHLEE, M. B.; TARDIN, R. Arquitetura Paisagística contemporânea no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2010. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i28p167-175

IMMIANOVSKY, Charles. Relações entre arte e educação democrática. Curitiba: CRV, 2024.

RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. Tradução de Raquel Ramalhete et al. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Neto. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. 2. ed. Tradução de Ângela leite Lopes. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2025-02-04

How to Cite

DA SILVA RUDOLPHO, L.; KAESTNER NETO, G. P.; IMMIANOVSKY, C. OLHARES SOBRE A HISTÓRIA DO PAISAGISMO NO BRASIL: RELAÇÕES ENTRE EDUCAÇÃO, ARTE E ARQUITETURA. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 14, p. 120–131, 2025. DOI: 10.63052/revistaolhares.v1i14.785. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/785. Acesso em: 14 mar. 2025.