ESCOLA MERITOCRÁTICA

onde está a igualdade de condições para o acesso e permanência de todas as crianças e jovens na escola?

Authors

  • Tânia Maria Hetkowski UNEB

Keywords:

School, Meritocracy, Basic education

Abstract

This essay aims to address the perverse meritocracy that pervades Basic Education schools of the 21st century, especially in the private network, which underpin their ideological assumptions, their curricular models, their forms of assessment and their collective activities based on competitiveness, in the demonstration of competences, in the achievement of merits and in the perfor- mance of robust grades, otherwise they are invited, pressured or expelled from these spaces designed for “brilliant students”. Thus, we identify in the stories of mothers, fathers, guardians of children in school, many struggles, sadness, anguish and discontent with these schools when their children are just "normal children", potential to be great heroes of an almost always uncertain future, because the important thing, in this society of stupidity, is not to be ten in school, but to be ten in life. Learning to respect the other, to exercise the ethics of solidarity, to deal with adversity and differences and, above all, to learn that the School is a space where people (with) live with unique histories and potentials. Therefore, we want school managers to rethink their roles and actions with these children and young people, future men and women, who will take care of us elderly, old, elderly, also unique subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tânia Maria Hetkowski, UNEB

PhD em Informática na Educação – Uchile, Doutora em Educação – UFBA. Professora da UNEB, atuando nos Programas de Pós-Graduação Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC) e, Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação (GESTEC). Pesquisadora nas áreas da Educação Básica, Formação de Professores e TIC e Mãe de uma adolescente e aluna da Educação Básica.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Tradução de Alfredo Bosi. Martins Fontes: São Paulo, 2007.

BARBOSA, L. Igualdade e meritocracia: a ética do desempenho nas sociedades modernas. Rio de Janeiro: FGV, 2010.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

BAUMAN, Z. Capitalismo Parasitário. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BRASIL Constituição da República Federativa do Brasil/CF/88. Assembleia Nacional Constituinte, promulgada no dia 5 de outubro de 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura/MEC. Lei de Diretrizes e Bases – Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996. BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente/ECA. Lei 8069/90 e Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. Tradução de Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

LEONARDO, N. S. T.; SILVA, V. G. A relação entre aprendizagem e desenvolvimento na compreensão de professores do Ensino Fundamental. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 309-317, jul./dez. 2013.

PRIOSTE, C. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, 2020.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Tradução de Marcelo Duarte. Porto Alegre: Sulina, 2011.

VIGOTSKI, L. S. A Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2020-06-06

How to Cite

HETKOWSKI, T. M. ESCOLA MERITOCRÁTICA: onde está a igualdade de condições para o acesso e permanência de todas as crianças e jovens na escola?. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 10, p. 29–35, 2020. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/74. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos