A RELAÇÃO ENTRE TEXTO, MÚSICA E SIGNIFICADOS

Authors

  • Hiran Monteiro Universidade Federal da Bahia

Keywords:

COMPOSITION, POPULAR SAYING, VOCAL MUSIC, CULTURA, ART

Abstract

The present research work is the result of an investigation about fundamental principals of the relation that connect popular sayings and music as a methodological horizon for creation of contemporary vocal music. In a course that adjusts analytic perspectives and artistic production, introducing the cultural, social, musical and hermeneutic aspects as representative objects and modifiers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hiran Monteiro, Universidade Federal da Bahia

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Bahia.

References

AGAWU, Kofi. Theory and Practice in the Analysis of Nineteenth-Century ‘Lied’. Music Analysis. Blackwell Publishing. Vol.11, nº 1, p. 3-36, março, 1992. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/854301 Acesso em: 20 jan. 2017.

ANDRADE, Viviane Lucy Vilar de. Sobre a identidade da metáfora literária: uma análise do romance d’a Pedra do reino e o príncipe do sangue do vai-e-volta. 2008. 85 fls. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,

ARISTÓTELES. Poética. Tradução Ana Maria Valente. 3. ed. Fundação Calouste Gulbenkian – Serviço de Educação e Bolsas. Lisboa, 2008.

BOLINGER, Dwight. “Meaning and Memory”. Forum Linguisticum 1.1., Harvard: Harvard University, 1976: 1-14.

CAMARGOS, Q. F.; FARIA, D. da S. Verbos polissêmicos no Português: uma breve análise semântica. Revista Gatilho (PPGL/ UFJF. Online), v. 14, p. 1-17, 2011.

CARMO JR., José Roberto do. Melodia & prosódia: um modelo para a interface música-fala com base no estudo comparado do aparelho fonador e dos instrumentos musicais reais e virtuais. 2007. 192f. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, São Paulo, 2007.

DURAN, J. de D. L.; POZAS, F. J. M. Fraseología, metáfora y lenguaje taurino. In: LUQUE DURÁN, Juan de Dios; PAMIES BERTRÁN, Antonio (eds.) Léxico y Fraseología. Granada: Método Ediciones, 1998, p. 43-70.

GRADY, Joseph Edward. Foundations of meaning: primary metaphors and primary scenes. 1997. Tese (Doutorado em Linguística) – University of California, Berkeley, Berkeley, 1997.

JESPERSEN, Otto. The Philosophy of Grammar. London: Allen and Unwin, 1924/1965.

KIMBALL, CAROL. Song – A Guide to Art Song Style and Literature. Milwaukee, WI: Hal Leonard Corp., 2006.

KING, Jonathan. The New Grove: dictionary of music and musicians. 2 ed. vol. 23, Londres: Oxford University Press, 2001, p. 321-320.

KÖVECSES, Z. Metaphor in culture: universality and variation. Nova York: Cambridge University Press, 2005.

KRAMER, Lawrence. In Search of Music: Analysis, Language, and Care. Keynote speech delivered at the First Conference of the Brazilian Association for Music Theory and Analysis (TeMA): Salvador-BA, 11/9-12/2014. Translation into Portuguese by Alex Pochat in O Pensamento musical criativo, ed. I. Nogueira and F. Borém, 2015. Salvador: UFBA, p. 19-39.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. London, Unirversity of Chicago Press, 1980.

LANGER, Susanne K. Sentimento e forma. Trad. Ana M. Goldberger e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1980.

LODOVICI, Flávia Manzano Moreira. O idiomatismo como lugar de reflexão sobre o funcionamento da língua. In: Sínteses (UNICAMP. Online), v. 13, p. 168 – 197, 2008. Disponível em: <http://www.iel.unicamp.br/revista/index.php/sinteses/article/viewFile/830/591>. Acesso em: 07 jan. 2018.

MATSUKI, Keiko. Metaphors of anger in Japanese. In: TAYLOR, John R. & MACLAURY, Robert E. (Org.). Language and the cognitive construal of the world. Berlin: Mouton de Gruyter, p. 137- 51. 1995.

MEDEIROS, I.; Santos, R. O processo cognitivo de construção das metáforas conceptuais: Ressignificando a aprendizagem. QUIPUS - ISSN 2237-8987, v. 4, n. 1, p. 23-31, 2015. Disponível em: <https://repositorio.unp.br/index.php/quipus/article/view/916>. Acesso em 19

jul. 2017.

MIRANDA, Neusa Salim. Domínios conceptuais e projeções entre domínios: uma introdução ao Modelo dos Espaços Mentais. In: Veredas: revista de estudos linguísticos, v. 3, n. 1. Juiz de Fora, 2009, p. 81-95. Disponível em: <http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo45.pdf>. Acesso em 11 dez. 2017.

MOTET EM RÉ MENOR – BEBA COCA-COLA. Gilberto Mendes. Vídeo com a execução da peça de Gilberto Mendes de 1968, com regência de Mara Campos na 28ª Oficina de Música de Curitiba. 2010. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=qpSV_BoJtRk>. Acesso em 25 jun. 2018.

NOGUEIRA, Marcos. O Imaginário Metafórico da Escuta. 2011. Disponível em: <http://ade-bergson.blogspot.com.br/2011/04/o-imaginario-metaforico-da-escuta.html> Acesso em: 20 jun. de 2018.

RIBEIRO, Manoel Pinto. Gramática aplicada da língua portuguesa. 17 ed. Rio de Janeiro: Metáfora, 2007.

SCHOENBERG, Arnold. Style and Idea. New York: Philosophical Library, 1950.

SCHRÖDER, U. A. Da teoria cognitiva a uma teoria mais dinâmica, cultural e sociocognitiva da metáfora. São Paulo: Revista Alfa, 52: 39-56, 2008.

SCHÜTZ, Ricardo. Text. Word Histories. Atualizado em: out. 2009. Disponível em: <http://www.sk.com.br/sk-hist.html >. Acesso em: 26 de Set. 2018.

SILVA, Ricardo Ribeiro da. Metáfora e composição musical: aspectos semióticos do processo criativo. 2013. 170 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, 2013. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000918263>. Acesso em: 10 abr. 2017.

SIQUEIRA, José. Sistema modal na música folclórica do Brasil. João Pessoa: Secretaria de Educação e Cultura, 1981.

SPERANDIO, Natália Elvira; ASSUNÇÃO, Antônio Luiz. Pensando a metáfora por um viés cognitivo. ReVeLe, n.3, p.1-16, ago. 2011.

STEIN, Deborah; SPILLMAN, Robert. Poetry into Song: Performance and Analysis of Lieder. New York: Oxford University Press, 1996.

SUASSUNA, Ariano. Dez Sonetos com Mote Alheio. Recife: edição manuscrita e iluminogravada pelo autor, 1980.

TOMIMURA, Fernando. Robert Schumann e o Dichterliebe: Aproximação e distanciamento na unidade poético-musical. 2011. Dissertação (Mestrado em Artes) – Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

XATARA, C. M. A tradução para o português de expressões idiomáticas em francês. Araraquara, 1998, 253p. Tese (Doutorado em Letras) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, 1998.

YU, Ning. Metaphor from body and culture. In Raymond Gibbs (ed.), The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought, 247-261. New York: Cambridge University Press. 2008.

Published

2022-06-05

How to Cite

MONTEIRO, H. A RELAÇÃO ENTRE TEXTO, MÚSICA E SIGNIFICADOS. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 12, p. 203–226, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/67. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos