ARTE PRECÁRIA, ARTE EXPANDIDA E O RASGO DENTRO DO TÚNEL
Keywords:
expanded, precarious, non-objects, Lygia Clark, artistAbstract
There is a poetic plane that insinuates itself on the other planes. The artist needs to find it when he tears the palpable and the visible. It is also necessary to give the spectator this possibility of finding the way out through the tear. The expanded, in Clark works, expands the categories, destabilizes the authorship, originality, time and space of the work. The precariousness of spaces and things is announced as a strategy for a minority, subversive and political art.
Downloads
References
CLARK, L; OITICICA, Hélio. Cartas, 1964-74. FIGUEREDO, L. (Org.). 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.
CLARK, L. Lygia Clark. In: Textos de Lygia Clark, Ferreira Gullar e Mário Pedrosa. Rio de Janeiro, FUNART, 1980.
CLARK, Lygia. Obra Túnel Disponível em: < https://portal.lygiaclark.org.br/ >. Acesso em: 07, 08, 2022.
GULLAR, Ferreira. Etapas da arte contemporânea: do cubismo à arte neoconcreta. 2ºed. Rio de Janeiro: Revan, 1998.
_________ Manifesto Neoconcreto Teoria do não-objeto. In. Experiência Neoconcreta: momento limite da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
SANTOS, R. C dos.; REZENDE, R. No contemporâneo: Arte e Escrituras Expandidas. Rio de Janeiro: Editora Circuito: Faperj, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/