A DESCONSTRUÇÃO SONORA E O TECIDO SÔNICO NO AUDIOVISUAL

Authors

  • Paulo Alcântara Filho UFBA

Keywords:

sound, soundtrack, listening, cinema, audiovisual

Abstract

This essay is part of a doctoral research on sonic tissue in audiovisuals. Here, we intend to carry out a brief historical approach to the use of technical means of sound production and reproduction as well as their application in the development of an audiovisual sonic narrative. We will also bring a survey on morphological aspects from the deconstruction of the musical soundtrack using Derridean deconstruction method and Barthes' structural analysis, and then identify the sonic ensemble that forms the sonic tissue of the audiovisual work. This survey on morphological aspects will be accompanied by an examination of the role of listening as a research object from the perspectives of phenomenology and the concepts of sound object (Schaeffer) and sound event (Schafer).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Alcântara Filho, UFBA

Doutorando em cultura e sociedade pelo programa de pós-graduação multidisciplinar (IHAC/UFBA), produtor, diretor e fotógrafo audiovisual, professor no Centro Universitário Jorge Amado (Unijorge).

References

BARTHES, Roland. Introdução à Análise Estrutural da Narrativa. In: A Aventura Semiológica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Campinas, SP: Editora da Unicamp; São Paulo, SP: Editora da USP, 2013

CASTANHEIRA, José Cláudio Siqueira. Modelos de escuta: delineando o objeto de pesquisa. E-Compós, v. 19, n. 2, 2016.

CHION, Michel. A Audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Edições texto& Grafia, 2008.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

EISENSTEIN, Serguei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2001.

MARTIN, Marcel. A linguagem do cinema. Lisboa: Dinalivro, 2005.

METZ, Christian. Le Signifiant Imaginaire. In: Communications, 23, 1975. Pp. 3-55. Ver: https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1975_num_23_1_1347. Visitado em: 25/03/2023.

SCHAEFFER, Pierre. Le Traité des Objets Musicaux. Paris: Seuil, 1996.

SCHAFER, Murray. A Afinação do Mundo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

STERNE, Jonathan. The audible past: cultural origins of sound reproduction. Durham: Duke University Press Books, 2003.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas, SP: Papirus, 2012.

VERÓN, Eliseo. Mediatización y enunciación. In: Semiosis Social 2, 2013.

Published

2022-06-05

How to Cite

ALCÂNTARA FILHO, P. A DESCONSTRUÇÃO SONORA E O TECIDO SÔNICO NO AUDIOVISUAL. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 12, p. 159–168, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/64. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos