PRÁTICA DE ENSINO DA METODOLOGIA PROJETUAL NO CURSO DE DESIGN

um olhar para o pensamento criativo e interdisciplinar

Authors

  • Carina Santos Silveira UNIJORGE
  • Rodrigo Luz

Keywords:

Project Methodology in Design, Teaching methodology, Problematization

Abstract

This report, drawn from the authors' experience as professors, over years of experience in teaching the discipline of Project Methodology in the most diverse areas and sub-areas of Design, aims to present reflective aspects on the pedagogical approach for conducting the discipline of Project Methodology in the qualification of Designers, considering, therefore, the dichotomy between practice and theory, and seeking the role of the student through creative thinking in identifying problems until reaching the proposal for a design solution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Santos Silveira, UNIJORGE

Designer e Doutora em Artes Visuais, professora da UNIJORGE

Rodrigo Luz

Designer, Engenheiro e Mestre em Gestão e Tecnologias Industriais

References

BAXTER, Mike. Projeto de produto, Guia práttico para o Design de novos produtos. 2 ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2000.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. Editora Blücher, 2011.

BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso

das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces05_04.pdf>, acesso em abril de 2021

CORRÊA, Glaucinei Rodrigues; CASTRO, Maria Luiza AC. O pensamento complexo de Edgar Morin e o design. Estudos em Design, v. 21, n. 1, 2013.

LIMA, Karoline de Carvalho Nunes de; et al. METODOLOGIA ATIVA E INOVADORA NO PROCESSO DE ENSINO E

APRENDIZAGEM:“DESIGN THINKING”. Revista Cientifica on-line-Tecnologia, Gestão e Humanismo, v. 9, n. 2, 2019.

LIMA, Valéria Vernaschi. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, p. 421-434, 2016.

LÖBACH, Bernd. Design industrial. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

MARIÑO, Suzi. Método cientifico x processos criativos x metodologia de projeto em Design: Uma relação entre os métodos e o comportamento do ser humano no processo de criar. Salvador: UFBA-PPGAV, 2017. 21 p.

MORAES, A.; MONT’ALVÃO, C. Ergonomia, Conceitos e Aplicações. Rio de Janeiro: IUSER, 2003.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

PALMADE, Guy. Interdisciplinaridade e ideologias. Madrid: Narcea, 1979. SENA, Luiza (Org.).

ROZENFELD, Henrique; AMARAL, Daniel Capaldo. Gestão de projetos em desenvolvimento de produtos. São Paulo: Saraiva, 2006

Published

2023-06-06

How to Cite

SILVEIRA, C. S.; LUZ, R. PRÁTICA DE ENSINO DA METODOLOGIA PROJETUAL NO CURSO DE DESIGN: um olhar para o pensamento criativo e interdisciplinar . Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 9, p. 65–71, 2023. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/50. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos