APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS NO ENSINO DE SIMULAÇÕES COMPUTACIONAIS DE EQUAÇÕES DIFERENCIAIS ORDINÁRIAS EM CURSOS DE ENGENHARIA
Keywords:
Ordinary Differential Equation, PBL, Computer Simulation, Learning, EngineeringAbstract
It is considered that the teaching of mathematics is of fundamental importance for any courses in the area of natural sciences, especially the courses of Engineering. In this case, ordinary differential equations are of fundamental importance at the same time that students' difficulties in the learning process are also evident. In this work, the Problem-Based Learning method is applied to a group of students of the Mechanical Engineering course at Centro Universitário SENAI CIMATEC. To consolidate this investigation, the Theory of Conceptual Fields and evaluations were applied in order to observe the behavior and attitude of students in relation to the actions of the method. At the end of the work, a questionnaire was applied to be answered by the students in which they should evaluate the teaching methodology used.
Downloads
References
BARROWS, H. S.; TAMBLYN, R. M. Problem-Based Learning in Medicine and Beyond. In: . San Francisco: Jossey-Bass, 1996.
BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. [S.l.]: Ed. Moraes, 1986.
CUNHA, M. I. Impactos das Políticas de Avaliação Externa na Configuração da Docência. In: . Rio de Janeiro: Políticas Organizativas e Curriculares, Educação Inclusiva e Formação de Professores, 2002.
DELISLE, R. How to use Problem-Based Learning in the Classroom. In: ASCD. Virginia, EUA: Alexandria, 1997.
DUARTE, A. L. A.; CASTILHO, S. F. da R. Metodologia da Matemática: A Aprendizagem Significativa nas, Séries Iniciais. [S.l.]: Ed. Vigília, 1985.
FILHO, O. P. F. O Desenvolvimento Cognitivo e a Reprovação no Curso de Engenharia. In: XXIX Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia. Porto Alegre, RS: ABENGE, 2001.
Matemática Análise de sua Importância na Aprendizagem de Conceitos de Probabilidade. Artigo faculdade de Matemática, PUCRS, 2009. Disponível em: <https://www.pucrs.br/famat/viali/ticliteratura/artigos/objetos/comunica13.pdf>. NETO, E. R. Didática da Matemática. [S.l.]: Ed. Ática, 1998.
OLIVEIRA, E. A. de; IGLIORI, S. B. C. Ensino e Aprendizagem de Equações Diferenciais: Um levantamento Preliminar da Produção Científica. Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana, 2013.
PRATES, M. E. V. de O. O Processo Tutorial no Método de Aprendizagem Baseada em Problemas(ABP) no Curso de Medicina da USBE: a compreensão dos estudantes. In: .[S.l.: s.n.], 2009
RANGEL, A. C. S. Educação Matemática e a Construção do Número pela Criança: uma experiência em diferentes contextos sócio-econômicos. In: . Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
SANTOS, J. J. A. dos; MOITA, F. M. G. da S. C. Objetos de Aprendizagem e o Ensino de VERGNAUD, G. A classification of cognitive tasks and operations of thought involved in addition and subtraction problems. addition and subtraction. a cognitive perspective. hillsdale, n.j.: Lawrence erlbaum. p. 39-59, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/