APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS NO ENSINO DE SIMULAÇÕES COMPUTACIONAIS DE EQUAÇÕES DIFERENCIAIS ORDINÁRIAS EM CURSOS DE ENGENHARIA

Authors

  • Paulo Henrique Xavier
  • Renelson Ribeiro Sampaio
  • José Vicente Cardoso Santos
  • Vanessa Nascimento Monteiro
  • Gilson Amorim Carvalho

Keywords:

Ordinary Differential Equation, PBL, Computer Simulation, Learning, Engineering

Abstract

It is considered that the teaching of mathematics is of fundamental importance for any courses in the area of natural sciences, especially the courses of Engineering. In this case, ordinary differential equations are of fundamental importance at the same time that students' difficulties in the learning process are also evident. In this work, the Problem-Based Learning method is applied to a group of students of the Mechanical Engineering course at Centro Universitário SENAI CIMATEC. To consolidate this investigation, the Theory of Conceptual Fields and evaluations were applied in order to observe the behavior and attitude of students in relation to the actions of the method. At the end of the work, a questionnaire was applied to be answered by the students in which they should evaluate the teaching methodology used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Henrique Xavier

Doutorado em Modelagem Computacional e Tecnologia Industrial - MCTI pela Faculdade de Tecnologia Senai Cimatec, SENAI, Brasil.

Renelson Ribeiro Sampaio

Doutorado em Science Policy Research Unit. University of Sussex, SUSSEX, Inglaterra.

José Vicente Cardoso Santos

Doutor em Modelagem Computacional e Tecnologia Industrial (Faculdade de Tecnologia SENAI-CIMATEC do Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional e Sistemas Cognitivos na área de concentração de Sistemas Complexos.

Vanessa Nascimento Monteiro

Mestrado em Química Aplicada pelo PGQA – Programa de Pós-graduação em Química Aplicada pela Universidade do Estado da Bahia, UNEB.

Gilson Amorim Carvalho

Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pelo PPGEFHC da Universidade Federal da Bahia, UFBA.

References

BARROWS, H. S.; TAMBLYN, R. M. Problem-Based Learning in Medicine and Beyond. In: . San Francisco: Jossey-Bass, 1996.

BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. [S.l.]: Ed. Moraes, 1986.

CUNHA, M. I. Impactos das Políticas de Avaliação Externa na Configuração da Docência. In: . Rio de Janeiro: Políticas Organizativas e Curriculares, Educação Inclusiva e Formação de Professores, 2002.

DELISLE, R. How to use Problem-Based Learning in the Classroom. In: ASCD. Virginia, EUA: Alexandria, 1997.

DUARTE, A. L. A.; CASTILHO, S. F. da R. Metodologia da Matemática: A Aprendizagem Significativa nas, Séries Iniciais. [S.l.]: Ed. Vigília, 1985.

FILHO, O. P. F. O Desenvolvimento Cognitivo e a Reprovação no Curso de Engenharia. In: XXIX Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia. Porto Alegre, RS: ABENGE, 2001.

Matemática Análise de sua Importância na Aprendizagem de Conceitos de Probabilidade. Artigo faculdade de Matemática, PUCRS, 2009. Disponível em: <https://www.pucrs.br/famat/viali/ticliteratura/artigos/objetos/comunica13.pdf>. NETO, E. R. Didática da Matemática. [S.l.]: Ed. Ática, 1998.

OLIVEIRA, E. A. de; IGLIORI, S. B. C. Ensino e Aprendizagem de Equações Diferenciais: Um levantamento Preliminar da Produção Científica. Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana, 2013.

PRATES, M. E. V. de O. O Processo Tutorial no Método de Aprendizagem Baseada em Problemas(ABP) no Curso de Medicina da USBE: a compreensão dos estudantes. In: .[S.l.: s.n.], 2009

RANGEL, A. C. S. Educação Matemática e a Construção do Número pela Criança: uma experiência em diferentes contextos sócio-econômicos. In: . Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

SANTOS, J. J. A. dos; MOITA, F. M. G. da S. C. Objetos de Aprendizagem e o Ensino de VERGNAUD, G. A classification of cognitive tasks and operations of thought involved in addition and subtraction problems. addition and subtraction. a cognitive perspective. hillsdale, n.j.: Lawrence erlbaum. p. 39-59, 1982.

Published

2021-06-01

How to Cite

XAVIER, P. H.; SAMPAIO, R. R.; SANTOS, J. V. C.; MONTEIRO, V. N.; CARVALHO, G. A. APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS NO ENSINO DE SIMULAÇÕES COMPUTACIONAIS DE EQUAÇÕES DIFERENCIAIS ORDINÁRIAS EM CURSOS DE ENGENHARIA. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 11, p. 167–175, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/42. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos