TEACHING EXPERIENCE IN THE PRODUCTION AND PROBLEMIZATION OF CASE STUDIES IN HIGHER EDUCATION IN HEALTH COURSES
Keywords:
University education, Education, Active methodologies, Health Education, AssessmentAbstract
The methodology of problematization is a principle of meaningful learning and active methodologies that encourage students to exercise collaboration and develop socio-interactional activities, while carrying out activities that generate learning. Tutoring has been used as an important methodological resource insofar as it represents a humanized process in the development of teaching-learning. The objective of this work is to report the experience of professors in the production and problematization of cases for the development of the teaching-learning process based on the methodology of problem-based learning. This is a descriptive experience report on the execution of an intervention project for problem situations involving health courses at a private institution of higher education in Salvador.
Downloads
References
ANASTASIOU LGC, ALVES LP, organizadores. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 8a ed. Joinville, SC: Univille; 2009. p. 67-100.
BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016
CANDAU, V. M. (Org.). Reinventar a Escola. Petrópolis: Vozes, 2000.
DECKER IR, BOUHUIJS PAJ. Aprendizagem baseada em problemas e metodologia da problematização: identificando e analisando continuidades e descontinuidades nos processos de ensino-aprendizagem. In: Araújo UF, Genoveva S, organizadores. Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus; 2009. p. 177-204.
DEMIRÖREN M, TURAN S, ÖZTUNA D. Medical students’ self-efficacy in problem-based learning and its relationship with self-regulated learning. Med. educ. online 2016;21:30049.
FINKLER M, CAETANO JC, RAMOS FRS. Integração “ensino-serviço” no processo de mudança na formação profissional em Odontologia. Interface - Comun Saúde Educ. 2011; 15(39):1053-70.
FLINT, W. J. Problem-based Learning: welcome to the real world: a teaching model for adult learners. Charleston, South Carolina: BookSurge Publishing, 2007.
GODOY, A. S. Revendo a aula expositiva. In: MOREIRA, D. A. (Org.). Didática do ensino superior: técnicas e tendências. São Paulo: Pioneira, 2000. p. 75-82
HARGREAVES, A. O ensino como profissão paradoxal. Pátio: revista pedagógica, Porto Alegre, ano 4, n. 16, p. 13-18, fev./abr. 2011.
LEVIN, B. Energizing teacher education and professional development with problem-based learning. ASCD: United States, 2001.
PEDUZZI M, NORMAN IJ, GERMANI ACCG, et al. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Rev. Esc. Enferm. USP. 2013; 47(4):977-83.
PRADO, M. L. et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc. Anna Nery, v. 16, n. 1, p. 172-177, 2012.
VENDRUSCOLO C, PRADO ML, KLEBA ME. Integração ensino-serviço no âmbito do Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Ciênc. Saúde Colet. 2016; 21(9):2949-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/