GAMES AND IMAGINARY REPRESENTATIONS IN MUSICAL THEATER IN SCHOOL CONTEXT
Keywords:
Experience, game-simulator, musical theater, musicalization at school, musical imageryAbstract
This text aims at reporting an experience with the Kimera simulator game whose intention is to simulate the children's daily experiences, in their spaces of the school experience. The game is analyzed here in the imaginary representations of children in their gestures in face of this experience. In this context, the musicalization experience at school makes Musical Theater a projection stage for children.
Downloads
References
BERNARDES, Virgínia. A percepção musical sob a ótica da linguagem. Revista da Abem, 6, set, p. 73-85, 2001.
BETTLLHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. B817p Paulo Freire, educar para transformar: fotobiografia / Carlos Rodrigues Brandão. São Paulo: Mercado Cultural, 2005. p. 57.
CARVALHO, Alfredo Leme Coelho de. Interpretação da Poética de Aristóteles. São José do Rio Preto-SP: Ed. Rio-Pretense, 1998. p. 108.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1996.
CHECKLAND, P. Systems thinking, systems practice. John Wiley & Sons, Chichester, U.K., 1981.
DIDEROT, Denis. Two Plays by Denis Diderot. 2005, p. 39-40 Disponível em: <http://www.peterlang.com/download/extract/58474/extract_311363.pdf>. Acesso em: 20 jun. de 2014.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Lisboa: Arcádia, 1979b.
DURAND, Gilbert. Les structures anthropologiques de l’imaginaire. 10.éd. Paris: Dunod, 1984.
DURAND, Gilbert. L’ imaginaire. Essai sur les sciences et la philosophie de l’image. Paris: Hatier, 1994.
DURAND, Gilbert. Champs de l’imaginaire. Textes réunis par Danièle Chauvin. Grenoble: Ellug, 1996.
GARRIDO, W. Imaginário e o entendimento do espaço: investigando as tessituras da imaginação/realidade e as potencialidades no jogo-simulador Kimera. 2013.111f. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade – PPGEduC, da Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Bahia, 2013. p. 22.
HETKOWSKI, Tânia M.; NASCIMENTO, Fabiana S.; PEREIRA, Inaiá B.; PEREIRA, Tânia R. D. S.; GARRIDO, Walter V. C. O entendimento do espaço através dos jogos digitais: geotecnologias e ludicidade. In: VIII Seminário de KIMERA – Cidades imaginárias. Salvador, 2014. Disponível em: <http://kimera.pro.br>. Acesso em: 30 jun. 2014.
LEFEBVRE, Henri. La production de l’espace. Paris: Ed anthropos, 1974. DOI : 10.3406/homso.1974.1855
LIMA JR, Arnaud S de. O impossível da Comunicação e a metáfora da linguagem: uma compreensão alternativa da relação entre as Tecnologias de Informação e Comunicação e os Processos Formativos tecida no contexto profissional IN AMORIM, Antônio; LIMA JR, Arnaud; MENEZES, Jaci (Orgs). Educação e Contemporaneidade: processos e matamorfoses. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.
MONTEIRO. Acácia A. Sinópse. Musical Kimera: Um Mundo Imaginário. Salvador-BA, 2019. Disponível em: https://acaciangelica.wixsite.com/musicalkimera/sobre Acesso em: 30 out de 2020.
MONTEIRO. Acácia A. Sinópse. Musical Kimera: Um Mundo Imaginário. Salvador-BA, 2019. Disponível em: https://www.musicalkimera.com/ Acesso em: 30 out de 2019.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 1993. p. 19.
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Tradução de Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003. Pag. 34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/