PERSPECTIVAS TEÓRICO-METODOLÓGICAS NA PRÁXIS EDUCATIVA COM TRABALHADORES DA ALIMENTAÇÃO, NO CONTEXTO DA SEGURANÇA ALIMENTAR E NUTRICIONAL

Authors

  • Gizane Ribeiro de Santana Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Lilian Miranda Magalhães Centro Universitário Jorge Amado

Keywords:

Health Education, Food and Nutrition Education, Popular Education, Food and Nutrition, Food and Nutrition Security

Abstract

The text argues that educational intervention within the scope of Food and Nutritional Security (SAN) can safeguard elements of a liberating education, since the target audience involved mainly belongs to the popular classes. It proposes an educational strategy based on Freire's approach, based on “Thematic Research Circles”. A first movement, the construction organized (coded) by the researcher, the word transcribed from the workers' narrative, or the systematization of their experiences, which in a second movement is submitted to reflection by the agents involved, allowing them to be protagonists of their formative process. The third movement presents experiential contents systematized and analyzed by the researcher, to the group, proceeding with an interpretation, “collectivized hermeneutics”, which can bring out the points at which the intervention will take place, taking the decision-making process for itself. The fourth movement is born in Food and Nutrition Education, by bringing together common and/or traditional knowledge of the group, in a reflective texture that enters scientific knowledge, without, however, prioritizing them. Ethnographic writings and qualitative research techniques tend to collaborate to compose an initial corpus, a comprehensive theory, which is conceived from a circle of analysis and reanalysis by those involved, to structure the evaluative component and judge an educational intervention in the field of food.

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Author Biographies

Gizane Ribeiro de Santana, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Alimentos, Nutrição e Saúde, Escola de Nutrição/UFBA. Mestre em Saúde, Ambiente e Trabalho, Faculdade de Medicina/UFBA. Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Ciências da Saúde. Atua na área de Alimentos/Alimentação para Coletividades.

Lilian Miranda Magalhães, Centro Universitário Jorge Amado

Doutora em Alimentos, Nutrição e Saúde, Escola de Nutrição/UFBA. Mestre em Alimentos, Nutrição e Saúde, Escola de Nutrição/UFBA. Professora do Centro Universitário Jorge Amado – UNIJORGE. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alimentação e Cultura – NEPAC/UFBA. Atua na área de Saúde Coletiva.

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Published

2022-06-05

How to Cite

SANTANA, G. R. de; MAGALHÃES, L. M. PERSPECTIVAS TEÓRICO-METODOLÓGICAS NA PRÁXIS EDUCATIVA COM TRABALHADORES DA ALIMENTAÇÃO, NO CONTEXTO DA SEGURANÇA ALIMENTAR E NUTRICIONAL. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 12, p. 75–88, 2022. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/20. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos