REFLEXÕES ACERCA DA TEORIA DE ADORNO SOBRE A MÚSICA POPULAR
DOI:
https://doi.org/10.63052/revistaolhares.v1i13.118Keywords:
Sociology of music, Popular music, Theodor Adorno, Cultural Industry, StandardizationAbstract
In this article, we intend to discuss and examine the aesthetic concepts and ideas formulated by Theodor Adorno regarding the sociology of music, especially those related to his studies on popular music. In his approach to this popular music, it is possible to verify the existence of an antagonism between “serious music” and “popular music”, in addition to theses that support an obliteration of the individual's agency in the face of the impositions underlying late capitalism by the cultural industry. Through such questions, we seek here, through a bibliographical review of the author's works, to discuss such categories and concepts elaborated by Adorno, highlighting his limits, successes, and the resolution of possible contradictions in his work.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Sobre música popular. In COHN, Gabriel (org). Coleção “Grandes
Cientistas Sociais”. São Paulo: Ática, 1986, p.115-146.
ADORNO, Theodor W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: Adorno. Coleção
os Pensadores. São Paulo: Nova cultura, 2000, p. 65-108.
ADORNO, Theodor W. Introdução a sociologia da música. São Paulo: Ed. Unesp, 2011.
ADORNO, Theodor W. Moda sin tempo: Sobre el jazz. In: ADORNO, Theodor W. Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad. Barcelona: Ediciones Ariel, 1962a.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. A Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. Vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 2012
NAPOLITANO, Marcos. História & música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RODRIGUES, Luciane C. A construção do conceito de popular em Theodor Adorno. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de São Paulo. Guarulhos, 2012.
SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.
TANAKA, E. K. I. "Adorno e o jazz". Crítica Cultural. v. VII/ n.1 (2012d), p.137-148. DOI: https://doi.org/10.19177/rcc.v7e12012137-148
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/