REFLEXÕES ACERCA DA TEORIA DE ADORNO SOBRE A MÚSICA POPULAR

Authors

  • Caique Geovane Oliveira de Carvalho PPGCS-UFBA
  • Filipe Santos Baqueiro Cerqueira PPGCS/UFBA

DOI:

https://doi.org/10.63052/revistaolhares.v1i13.118

Keywords:

Sociology of music, Popular music, Theodor Adorno, Cultural Industry, Standardization

Abstract

In this article, we intend to discuss and examine the aesthetic concepts and ideas formulated by Theodor Adorno regarding the sociology of music, especially those related to his studies on popular music. In his approach to this popular music, it is possible to verify the existence of an antagonism between “serious music” and “popular music”, in addition to theses that support an obliteration of the individual's agency in the face of the impositions underlying late capitalism by the cultural industry. Through such questions, we seek here, through a bibliographical review of the author's works, to discuss such categories and concepts elaborated by Adorno, highlighting his limits, successes, and the resolution of possible contradictions in his work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caique Geovane Oliveira de Carvalho, PPGCS-UFBA

Mestrado em andamento em Ciências Sociais Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPGCS) da UFBA - Brasil. caiqueg.carvalho@hotmail.com

Filipe Santos Baqueiro Cerqueira, PPGCS/UFBA

Doutorando e Mestre em Ciências Sociais pelo PPGCS/UFBA, e licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). felipe.monteiro@usp.br

References

ADORNO, Theodor W. Sobre música popular. In COHN, Gabriel (org). Coleção “Grandes

Cientistas Sociais”. São Paulo: Ática, 1986, p.115-146.

ADORNO, Theodor W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: Adorno. Coleção

os Pensadores. São Paulo: Nova cultura, 2000, p. 65-108.

ADORNO, Theodor W. Introdução a sociologia da música. São Paulo: Ed. Unesp, 2011.

ADORNO, Theodor W. Moda sin tempo: Sobre el jazz. In: ADORNO, Theodor W. Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad. Barcelona: Ediciones Ariel, 1962a.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. A Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas. Vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 2012

NAPOLITANO, Marcos. História & música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

RODRIGUES, Luciane C. A construção do conceito de popular em Theodor Adorno. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de São Paulo. Guarulhos, 2012.

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

TANAKA, E. K. I. "Adorno e o jazz". Crítica Cultural. v. VII/ n.1 (2012d), p.137-148. DOI: https://doi.org/10.19177/rcc.v7e12012137-148

Published

2024-04-23

How to Cite

GEOVANE OLIVEIRA DE CARVALHO, C.; SANTOS BAQUEIRO CERQUEIRA, F. REFLEXÕES ACERCA DA TEORIA DE ADORNO SOBRE A MÚSICA POPULAR. Revista Olhares, Salvador, Brasil, v. 1, n. 13, p. 80–92, 2024. DOI: 10.63052/revistaolhares.v1i13.118. Disponível em: https://publicacoes.unijorge.com.br/revistaolhares/article/view/118. Acesso em: 19 sep. 2024.