A QUESTÃO DO NÚMERO SETE NA OBRA: “AS SETE PORTAS DA BAHIA” DE CARYBÉ
DOI:
https://doi.org/10.63052/revistaolhares.v1i13.112Keywords:
Carybé, número sete, sete portasAbstract
Carybé's work flourished on Bahia soil with a cultural potential that enabled the artist to identify with the city, its people and its gestures. In his art, he reveals the magic and charms of Bahia. The book The Seven Doors of Bahia offers a sample of the perspective and creative potential of the artist in question, who writes a part of the history of Brazil and Bahia, in particular. In this work, a theoretical-methodological model of qualitative nature is adopted that has particular characteristics. We aim to identify which cultural contexts are related to number seven in Cary'be's work; to analyze the work The Seven Doors of Bahia, as regards the founding of the city of Salvador, the representation and magic that involves the number seven, in order to arrive at an understanding of its creative dynamics. It is important to investigate how Carybé's imaginative process allows him to apprehend with his freedom of creation to represent a reflection on the number seven and a whole process of elaboration that involves the key to the opening of his images treated in the drawings that win life through representation, culture. With this vast possibility of communication, this is the role that semiotics plays as a methodology for a better understanding of the world and of reality.
Downloads
References
CARYBÉ. As sete portas da Bahia. 4 ed. Rio de Janeiro: Record, 1976.
DOREA, Luiz Eduardo. Histórias de Salvador nos nomes de suas ruas. Salvador: EDUFBA, 2006. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523208738
VARLEY, Desmond. Sete: O número da criação. Coleção Esfinge. Lisboa – Portugal, 1978. Demais Referências
AMADO, Jorge. O capeta Carybé. Arte para jovens. Coordenação: Donatella Berlendis. Berlindis & Vertecchia Editores Ltda. São Paulo, 32a edição, 1997.
BARRETO, José de Jesus. FREITAS, Otto. Carybé: um capeta cheio de arte. Coleção gente da Bahia. Salvador: Assembléia Legislativa da Bahia, 2008.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997. (p.283-350).
FRANÇA JUNIOR, Edevard Pinto. A construção da baianidade no final do século XX: análise do documentário o Capeta Carybé. VI Simpósio Nacional de História Cultural Escritas da História: Ver – Sentir – Narrar Universidade Federal do Piauí – UFPI Teresina-PI, 2011. ISBN: 978-85-98711-10-2.
FUERRER, Bruno (org.). Carybé. Salvador: Fundação Emílio Odebrecht, 1989. MARIANO, Agnes. A invenção da Baianidade. São Paulo: Annablume, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. A Pesquisa Social: método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
PRIORE. Mary Del. O corpo feminino, sua história e sua relação com o social. (Conferência). O corpo ainda é pouco: seminário sobre contemporaneidade, Feira de Santana. Org. Sonia T. Lisboa Cabeda, Nadia Virgínia B. Carneiro, Denise Helena P. Laranjeira. Feira de Santana: NUC/UEFS, 2000. IBSN – 85-7395-033-1.
TAVARES, Luis Henrique Dias. História da Bahia. São Paulo: Editora UNESP: Salvador, BA:
EDUFBA, 2001.
CASTRO JUNIOR, Luis Vitor. Campos de visibilidade da capoeira baiana: as festas populares, as escolas de capoeira, o cinema e a arte (1955 - 1985). Brasília: Ministério do Esporte/ 1o Prêmio Brasil de Esporte e Lazer de Inclusão Social, 2010.
SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. Coleção Primeira Passos, São Paulo S.P: Editora
Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este trabalho está licenciada sob uma licença Creative Commons https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/